i-magazin.cz
  Doporučujeme

 

 

  Kalendář
<<  Červenec  >>
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31     
  Vyhledávání
Vyhledat text

 
  LED-ekosvetla.cz


www.led-ekosvetla.cz

Úsporné LED žárovky a zářivky. LED osvětlení do domácností, průmyslu, obchodů. Špičková kvalita a profesionální přístup. Velkoobchodní prodej.

  Anketa
Jaký z těchto vozů je nejhezčí?

Ford Mustang GT-350R r.66 (12455 hl.)
 
Chevrolet Corvette r.57 (5818 hl.)
 
Škoda 110 R (6200 hl.)
 
Opel Manta (4970 hl.)
 
Pontiac GTO r.69 (4950 hl.)
 
Opel GT r.72 (5252 hl.)
 
Ferrari 365 GT r.68 (4461 hl.)
 
BMW 507 r.58 (4932 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 49038
  TOP 5 články

Neexistuji vhodna data!

  Reklama
  Poslední komentáře

Databáze je prázdná!

  Inzeráty
 
Automagazín >> Historie automobilek >> Historie automobilky SAAB
Historie automobilky SAAB
Určit přesně vznik automobilky SAAB je poněkud obtížné. Samotná firma SAAB (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) vznikla v roce 1937 jako výhradně letecká firma. Začátkem roku 1946 došlo k prvním rozhodnutím rozjet i výrobu automobilů se značkou SAAB. V létě téhož roku byl připraven první prototyp. Vyznačoval se na svou dobu velmi moderní koncepcí s pohonem předních kol a neobvykle aerodynamicky vyspělou karosérií. Vzhledem k tomu, že vývoj vlastního motoru byl v počátcích, byl prototyp vybaven motorem DKW.

Určit přesně vznik automobilky SAAB je poněkud obtížné. Samotná firma SAAB (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) vznikla v roce 1937 jako výhradně letecká firma. Začátkem roku 1946 došlo k prvním rozhodnutím rozjet i výrobu automobilů se značkou SAAB. V létě téhož roku byl připraven první prototyp.  Vyznačoval se na svou dobu velmi moderní koncepcí s pohonem předních kol a neobvykle aerodynamicky vyspělou karosérií. Vzhledem k tomu, že vývoj vlastního motoru byl v počátcích, byl prototyp vybaven motorem DKW. Nejčastěji je za počátek výroby automobilů SAAB považován 10.červen 1947. Tento den totiž firma oficiálně představila druhý prototyp označený 92 002 a seznámila veřejnost se svými plány. Přestože druhý prototyp se již z větší části podobal sériově vyráběnému typu 92 skutečně sériová výroba se rozběhla až téměř o dva roky později v prosinci roku 1949. Z počátku sjížděly z výrobní linky v Trollhättanu tři až čtyři vozy denně. Pozvolný rozjezd výroby pokračoval i v roce 1950 kdy vzniklo celkem 1246 vozů SAAB 92. Vůz se vyznačoval skromnou výbavou a jeho specialitou byla i skutečnost že se dodával pouze v zelené barvě. Vůz se krátce po svém uvedení stal hitem na švédském trhu. První verze typu 92 měla vnější rozměry 3920 x 1620 x 1450 mm, rozvor 2470 mm a pohotovostní hmotnost necelých 800kg. O aerodynamické kvalitě karosérie svědčí i to, že vpředu napříč uložený dvoudobý dvouválec o objemu 746cm3 a výkonu pouze 18kW umožňoval vozu dosahovat maximální rychlosti 105km/h. Vůz byl dále vybaven třístupňovou převodovkou, nezávislým zavěšením všech kol a bubnovými brzdami na všech kolech. Odpružení vozu bylo provedeno pomocí zkrutných tyčí. Vůz byl obut do patnáctipalcových kol o rozměru 5.00 x 15. Další zajímavostí byla absence víka zavazadlového prostoru na dvoudveřové karosérii. Samotný zavazadelník byl přístupný pouze ze vnitřku vozu a pod malým zadním oknem se nacházelo jen víčko palivové nádrže. Do konce roku 1952 se vyrobilo 5300 vozů první verze typu 92. Pro rok 1953 byla představena nová verze s označením 92B. Nejvýraznější změny se objevily na zádi . Zadní okno bylo zvětšeno a záď byla celkově přepracována kvůli umístění vzhůru vyklápěného víka zavazdlového prostoru. Změn doznal i interiér , který byl přepracován a výrazně vylepšen. Novinkou byla i možnost výběru z několika barev. Ještě na podzim téhož roku byl u motoru zvýšen výkon na 20kW. S drobnými vylepšeními se model 92B výráběl až do léta roku 1956. Celková výroba modelů 92 a 92B přesáhla hranici 20 000ks, přičemž hlavní podíl na tom měly roky 1954 a 1955 kdy roční produkce přesáhla hranici 5000ks.

Dalším modelem značky SAAB byl typ 93, který se výraběl souběžně se svým předchůdcem od prosince roku 1955. Typ 93 zachovával na první pohled už v té době typické prvky i když byl od předchozího modelu na první pohled rozeznatelný. Odlišoval se zcela přepracovanou přídí se svisle orientovanou přední maskou a většími výřezy blatníků. Základní rozměry vozu byly následující: délka 4010 mm, šířka 1570 mm. Avšak nejvýznamější změny se skrývaly pod aerodynamickou karosérií. Vůz dostal zcela nový dvoudobý motor o obsahu 748cm3 o výkonu 24kW. Velkým přínosem byl i výrazně lepší průběh točivého momentu. Převodovka byla třístupňová s řazením pod volantem. Šestivoltová elektroinstalace byla nahrezena z důvodů spolehlivosti dvanáctivoltovou. Přepracován byl podvozek s prodlouženým rozvorem na 2488mm. Vůz byl vybaven novým zavěšením kol, tuhou zadní nápravou a odpružením vinutými pružinami. Saab 93 byl prvním vozem značky, který se výrazně prosadil za mořem. Jen v roce 1957 se v USA prodalo 1400 kusů což byl při celkovém počtu 10000ks vyrobených vozů velký úspěch. Od roku 1957 se do vozů montovaly za příplatek tříbodové bezpečnostní pásy a na přání samočinná spojka Saxomat. Od roku 1958 se vyráběl inovovaný model 93B. Měl nedělené čelní sklo, zdokonalené stírače, blikače (do té doby mechanické směrovky), lepší sedadla. Na jaře roku 1958 byl představen sportovně laděný model Granturismo 750 s tříkarburátorovou verzí motoru. Výkon se zvýšil na 33kW což vozu umožňovalo dosahovat maximální rychlosti 140km/h. Vůz byl vybaven sportovním třírameným volantem, otáčkoměrem a anatomickými sedačkami. Tento vůz se vyráběl v omezeném množství a během dvou let bylo vyrobeno 600 kusů z nichž pět set bylo prodáno v USA. Výroba tohoto modelu pokračovala v malých počtech až do roku 1962 i když od roku 1960 byl vybaven novou karosérií typu 96 a čtyřstupňovou převodovkou.

V květnu 1959 byl představen prototyp vozu kombi označeného jako SAAB 95. Příď vozu byla totožná s typem 93, od sloupku předních dveří až po záď byl vůz zcela nový. Záď byla rozdělena vodorovně dělenými dveřmi a nabízela velký úložný prostor, který se dal sklopením zadních sedadel zvětšit na ložnou plochu o délce 1.6m. Novinkou bylo dětské sedadlo, jež se skládalo do prohlubně v zavazdlovém prostoru a umožňovalo zvětšit počet cestujících na sedm (pět dospělích a dvě děti). Děti seděli proti směru jízdy. Do sériové výroby se kombi dostalo až v roce 1960. Vyrábělo se v závodě v Linköpingu. Koncem roku 1959 došlo k další výrazné modernizaci typu 93. Tento typ označovaný jako 93F měl upravenou karosérii a jako první měl dveře zavěšené vpředu tak jak to známe dnes.

V roce 1960 následoval typ 96 se širší zádí, lépe tvarovanými sedadly a panaromatickým zadním oknem. Stejně jako typ 95 byl vůz vybaven modernizovaným tříválcem se zvětšeným objemem na 841cm3 o výkonu 28kW. Tento vůz byl již vybaven čtyřstupňovou převodovkou. Od roku 1962 byla nahrazena sportovní varianta Granturismo 750 typem Sport s výkonější verzí motoru o obsahu 841cm3 naladěného na 40 kW, který byl vybaven na předních kolech kotoučovými brzdami. Díky úspěchům Erika Carlssona v soutěžích ME kdy se stal v roce 1959 mistrem Evropy a v letech 1962 a 1963 vyhrál slavnou rally Monte Carlo byl do výroby uveden sportovní model s označením Monte Carlo.

V roce 1964 byl typ 96 výrazně zmodernizován. Tvar karosérie se změnil - došlo k prodloužení přídě o 105mm, chladič se přestěhoval spoza motoru před něj a byly provedeny další změny, jejichž účelem bylo připravit vůz pro výraznou inovaci. Tou bylo v létě 1966 zahájení výroby typu 96 V4 poháněného čtyřdobým čtyřválcem Ford V4 o objemu 1498cm3 a výkonu 48kW. Do roku 1968 se vyráběly souběžně modely s dvoudobými tříválci a čtyřdobými čtyřválci. Od roku 1969 zůstal ve výrobě pouze čtyřválec, oba typy 95 i 96 dostaly novou masku s podélnými světlomety, jejichž tvar se během 70.let několikrát změnil. Od roku 1970 se typy 95 a 96 vyráběly souběžně s novým modelem 99. V létě 1973 dostaly oba typy plastovou masku a o další dva roky rozměrné bezpečnostní nárazníky díky kterým se délka vozů zvětšila o 150mm. Kombi typu 95 se vyrábělo do února roku 1978. V té době se finální montáž typu 96 přesunula do Finska do továrny SAAB-Valmet v Uusikaupunki. Zde také skončila výroba tohoto modelu koncem roku 1979 třísetkusovou sérií v kovově modré metalíze. V lednu roku 1980 odvezl poslední exemplář Erik Carlsson do továrního muzea v Trollhättanu.

Celkem se do roku 1980 vyrobilo 730607 vozů. Z toho přes 547tisíc bylo typu 96, kombi 95 bylo vyrobeno v počtu 110 tisíc kusů a téměř 53tisíc kusů připadlo na typ 93.

V roce 1979 se objevil nový typ 99, který se stal okamžitě velmi populární. Tento vůz se vyznačoval pro značku SAAB vysokým stupněm bezpečnosti a solidním zpracováním.


[Akt. známka: 3,13 / Počet hlasů: 8] 1 2 3 4 5
| Autor: i-magazin.cz | Vydáno dne 18. 02. 2007 | 11950 přečtení |
| Počet komentářů: 87 | Přidat komentář |
| Informační e-mail | Vytisknout článek |

 

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.

optimalizace PageRank.cz TOPlist
[CNW:Counter]

automagazín | akvamagazín | metromagazín | mobilmagazín | pivomagazín | hokejmagazín

Copyright: Bredik projekt © 2005,  Layout by Idealprint.cz