Ačkoli je dnes slyšet
pouze o Chryslerově modelu 300M, je třeba připomenout historii
předchůdců tohoto bezesporu zdařilého automobilu. Je tomu totiž právě 44
let, co byla uvedena na trh první třístovka s označením Chrysler 300
model 1955. Byl to ve své době nejvýkonnější sériově vyráběný automobil
s 300 k při 5.200 ot/min. Toto dvoudveřové kupé hard-top stanovilo v
roce 1955 nový rychlostní rekord na Daytona Beach v hodnotě 210 km/h.
Standardní výbava obsahovala dvourychlostní automatickou převodovku.
Modelu 300 z roku '55 se prodalo 1.725 kusů za cenu od 4.000 USD. O rok
později již model 300B dosáhl na Daytoně 230 km/h a nabídka se rozrostla
o tří rychlostní manuál nebo automat. Karoserie zůstala v podstatě
stejná a model '56 si vybralo 1.102 zákazníků. V roce 1957 přišly na
řadu ploutve. S nimi přišlo obrovské zvýšení výkonu motoru na 375, resp.
390 ks. To už bylo něco nevídaného a Chrysler se rozhodl pro podpoření
výroby zavést ještě variantu s odendávací střechou. To vedlo ke
zdvojnásobení stávajících počtů vyrobených vozů. Model 300D ’58
pokračoval s módními křídly a neuvěřitelnými parametry výkonnosti
motorů. Chrysler v tomto roce nabízel již elektronické vstřikování
paliva a poprvé použil ve svém výrobku počítač. 300E dostal v roce 1959
nový motor o objemu 6,8L (místo dřívějších 6,4L). I přesto si cestu k
nejbližšímu dealerovi pro éčko našlo jen 700 kupců. Aby koňských sil
nebylo ještě dost, 300F z roku 1960 jich měla pod kapotou již rovných
400 a k tomu přidal ještě výrobce 4-stupňovou manuální převodovku.
Odměnou mu bylo zvýšení prodeje o plných 75%. Další rok se prodalo již
přes patnáct set kusů modelu 300G, který jako poslední z třístovek nesl
na svých bedrech ploutve designéra Virgila Exnera.
V roce 1962 přichází Chrysler s dosud nevídanou změnou. K modelu 300H ve
variantách dvoudveřový hardtop a kabriolet, přibyly nově varianty:
čtyřdveřový hardtop a kabriolet. Od nyní se pod označením Chrysler 300
dodávají víceméně základní modely 300H (a vyšších) za příznivější ceny a
s nižším výkonem motorů 6,4L a6,8L. V roce 1963 přichází na trh 300J,
jehož stylistika již není tak agresivní, jako u předchozích modelů. Ruku
v ruce s touto změnou jde i měkčí podvozek a kratší rozchod náprav u
kabrioletu. Vedle modelu s označením J, je produkována i tzv. non-letter
series, neboli série bez písmenného označení. Tak tomu ostatně bude až
do roku 1971. Ročník 1964 přináší další generaci řady 300, a to 300K. Na
výběr je starý známý 6,8 litrový osmiválec o výkonu 360k, resp. 390k.
Chrysler 300 tohoto ročníku nabízel dvou a čtyřdveřový hard top a
dvoudveřový kabriolet. Posledním modelem označeným písmenem byl v roce
1965 typ 300L. Zcela přepracovaná karoserie ukrývala 6,8L V-8 se
„skromným“ výkonem 360k. V "káčku" se svezlo již 5 cestujících.
Model ’66 přinesl pouze malé změny exteriéru a pod označení Chrysler 300
nabízí dvě motorové varianty: 6,4L a nově 7,2L s výkony od 325 do 350 k.
Větších změn doznal až model roku 1967. Z nabídky se vytratil
čtyřdveřový sedan, přibylo nadstandardní vybavení, jako elektrické
ovládání oken, kožené potahy, tempomat, klimatizace, centrální zamykání
nebo kotoučové brzdy na předních kolech a další. Produkce tohoto roku
přesáhla 20.000 kusů při cenách od 4.150 do 4.500 USD. U tohoto stylu
karosérie zůstalo i v roce 1968, pouze došlo k mírnému face-liftu o
proti roku 1967.
Časopis Car Life udělil v roce 1969 typu 300 titul „Nejlepší prestižní
auto“. Stalo se tak po přepracování designu, který je nyní uhlazenější a
reprezentativnější. Ročník ’70 byl pro třístovky zlomový. Naposled si
zákazník mohl objednat kabriolet. Přibyla ovšem speciální varianta
označená Hurst. Po téměř šestnácti letech byla produkce vozu Chrysler
300 přerušena v roce 1971. Chrysler se pokusil ještě o znovuvzkříšení
označení 300 v roce 1979, ale pouze jako dodatkového označení pro
příplatkovou verzi Chrysleru Cordoba.
Píše se rok 1998 a Chrysler s obrovskou pompou představuje model 300M.
Na rozdíl od všech předchozích modelů (mimo ’79) je jeho výkon hluboko
pod 300 koňovou hranicí a je nabízen pouze v jedné karosářské variantě:
4 dveřový sedan. |
300 '55
300E '59
300G '61
300J '63
300L '65
300 '67
300 '69
300 '71
300 '79 |