Není to vůbec jednoduché pořídit záběry z montážní linky. Většina automobilek
svoje výrobní postupy z konkurenčních důvodů tají, ačkoliv jsou vlastně
všeobecně dobře známy.
Také v Mladé Boleslavi, v dobách, kdy podnik nesl zkratku AZNP se natáčet
nesmělo, výmluvná cedule s přeškrtnutým fotoaparátem byla umístěna dokonce i na
přilehlé dálnici Praha – Liberec.
O to příjemnější je zjištění, že dnes, kdy podnik vyrábí konkurenceschopná auta,
se kupodivu natáčet může. A tak se nyní máme možnost podívat, jak vypadá výroba
modelu fábia. Nová linka vznikla nákladem 12 miliard korun na místě původní, ze
které až dosud sjížděly felicie.
Pokud vás zajímá celková plocha závodů Škody Auto v Mladé Boleslavi, pak jejich
rozloha činí tři kilometry čtvereční a každým rokem se rozrůstá. Kromě Boleslavi
se škodovky vyrábějí ještě v pobočných závodech ve Vrchlabí a Kvasinách. Celková
denní produkce je momentálně na úrovni 2000 vozů, z toho výroba fábií na této
lince je 900 kusů; v případě potřeby může stoupnout až na 1300 denně.
Současný počet zaměstnanců Škody Auto činí 22,5 tisíce zaměstnanců, což je
zhruba stejně, jako před vstupem Volkswagenu. Zásadním způsobem však vzrostla
produktivita práce. Z celkového počtu pracovníků se jich zhruba 16 tisíc
zúčastní přímo výroby. Znalce poměrů možná překvapí, kolik se po výrobních
halách pohybuje lidí podíl lidské práce je na škodovkách totiž stále vyšší, než
je obvyklé v automobilkách na západ od našich hranic.
Je to dáno nízkými mzdovými nároky našich dělníků. Ačkoliv se průměrná mzda ve
výrobě pohybuje nad hranicí 15 tisíc korun, je to ve srovnání s Německem stále
přibližně osmkrát méně. A tak, zatímco se jinde vyplatí koupit robota, u nás je
výhodnější zaplatit dělníka.
Přesto jsou činnosti, které i ve Škodě dělají výhradně stroje – jedná se hlavně
o některé svářecí operace a také lakování karoserií. Podnik má desítky externích
dodavatelů , z nichž se část usadila v bezprostřední blízkosti výrobního závodu.
Dodávky součástek musí přicházet takřka nepřetržitě – jejich zásoba se totiž z
kapacitních důvodů nepočítá na dny či týdny, ale na hodiny a minuty.
A tak, vyskytne-li se problém, musí se okamžitě řešit: Před časem se zdrželo
odbavování kamionů na česko-slovenské hranici a hrozilo, že dodávky ze Slovenska
nedorazí včas. Do akce se nakonec zapojil vrtulník- výroba se nesmí zastavit ani
na chvíli. Každý prostoj je totiž velmi drahý- každých 90 vteřin musí z této
linky sjet jedno nové auto.