i-magazin.cz
  Doporučujeme

 

 

  Kalendář
<<  Srpen  >>
PoÚtStČtSoNe
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31   
  Vyhledávání
Vyhledat text

 
  LED-ekosvetla.cz


www.led-ekosvetla.cz

Úsporné LED žárovky a zářivky. LED osvětlení do domácností, průmyslu, obchodů. Špičková kvalita a profesionální přístup. Velkoobchodní prodej.

  Anketa
Jaký z těchto vozů je nejhezčí?

Ford Mustang GT-350R r.66 (8714 hl.)
 
Chevrolet Corvette r.57 (3800 hl.)
 
Škoda 110 R (4295 hl.)
 
Opel Manta (3360 hl.)
 
Pontiac GTO r.69 (3343 hl.)
 
Opel GT r.72 (3463 hl.)
 
Ferrari 365 GT r.68 (3059 hl.)
 
BMW 507 r.58 (3378 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 33412
  TOP 5 články

Neexistuji vhodna data!

  Reklama
  Poslední komentáře

Databáze je prázdná!

  Inzeráty
 
Automagazín >> Historie automobilek >> Historie automobilky Zetka
Historie automobilky Zetka
Za necelých 12 let vyrobila téměř 8 000 aut s písmenem Z na chladiči. Zetky měly mnoho příznivců a představovaly velkou konkurenci zavedeným automobilkám. Vynikaly strohým a účelným designem, jednoduchostí, snadnou opravitelností a dobrými materiály. Zbrojovka byla první továrna, která dokázala udělat auto tak, aby byly veškeré součástky kdykoliv nahraditelné.

Za necelých 12 let vyrobila téměř 8 000 aut s písmenem Z na chladiči. Zetky měly mnoho příznivců a představovaly velkou konkurenci zavedeným automobilkám.

Vynikaly strohým a účelným designem, jednoduchostí, snadnou opravitelností a dobrými materiály. Zbrojovka byla první továrna, která dokázala udělat auto tak, aby byly veškeré součástky kdykoliv nahraditelné.

 

  ZAJÍMAVOSTI

1. listopadu 1924 zahájili ve Zbrojovce výrobu vozu Disk - prvního automobilu s 2-dobým motorem v Evropě. Jako všechny začátky, i tento start byl těžký. S automobilovou výrobou neměli zbrojováci žádnou zkušenost.

Vůz stonal od samého narození. Továrna byla závislá na řadě subdodavatelů, kteří komplikovali výrobu a zaměstnanci o autu rýmovali: "Disk nám sežral zisk." Správní rada proto dospěla k jedinému možnému závěru: Chceme-li vyrábět auta, musíme postavit automobilku.

Fotografie ze začátku renovace od p. Šobáně, www.classic-car.cz

Automobil Z 4, rozpadlý rám

z4-renovace.jpg (44782 bytes)

Představám o voze lidovém a levném nejlépe vyhověl návrh tehdy 25-letého ing. brněnské techniky František Makrleho. V dubnu 1925 představil vozík s pracovním označením Z 26, z něhož během několika měsíců vznikla Z 18 - proslulá jako nezničitelné auto.

  • Toto auto děda koupil r. 1930 jako ojetý vůz přímo ze Zbrojovky. Rozvážel v té době margarin po Drahamské vrchovině. Měl zaměstnavatele, u kterého jezdil s motocyklem a ten mu řekl, že s motocyklem už nepůjde reprezentovat firmu, že si musí koupit auto. Tak si koupil tuto Zetku.

   

Je až s podivem na kolik ing. Makrle předběhl svou dobu. Ve srovnání s Pragou Picollo byla Z 18 výkonnější a rychlejší. Byl to také první sériově vyráběný 2-dobý automobil v Evropě. Nadšená správní rada rozhodla, že stroj dokonale vyzkouší.

Bývalý letec Karel Stohanzel byl pověřen jediným úkolem: vůz nešetřit a vyhledávat nejobtížnější terény. Stohanzel naložil auto spoustou náhradních dílů a 8. září 1925 se sám vydal na strastiplnou cestu přes alpské průsmyky a italské dolomity a křížem-krážem Evropou.

   

Ujel bez vážnějších poruch 16 500 km. Představíme-li si tehdejší silnice, uvědomíme si kvality testované Zetky. Jezdec sám o tom napsal: "Proti Tatře je Zetka ve výkonu stejná. Proti vozům např. Citroen, Austin, Peugeot je vůz daleko lepší. V Brně 29. října 1925."

Propagační cesty potom vedly do Bagdadu nebo za polární kruh a v r. 1928 Zetka 18 zvítězila v alpské soutěži. Motor je 2-taktní 2-válec o obsahu 1 000 ccm, výkon 18 koní, vodou chlazený, 3-stupňová převodovka, náhon na zadní kola bez diferenciálu, bržděny jsou pouze zadní kola lankovýma brzdama, ruční brzda je pouze na 1 kolo.

Klikni pro velký obrázek...

   

Klikni pro velký obrázek...

Auto se vyrábělo nejprve jako osobní se 4-sedadlovou otevřenou karosérií a lehkou plátěnou střechou. Později se karosérie modernizovaly. Velmi žádanou a oblíbenou verzí vozu byl Valník o nosnosti 1/2 t. Typu Z 18 bylo do r. 1930 vyrobeno celkem 2 510 ks, z toho asi 1 000 dodávek. Byl to ideální vůz pro živnostníky, vyráběl se v této verzi, ale nejoblíbenější byl Valník.

Ten si oblíbili živnostníci pro jednoduchost a spolehlivost. Kam vjelo, odtud odjelo bez problémů. Pokračovatel Z 18 vůz Z 9 se narodil do hospodářské krize. Těžké, drahé a pomalé auto, ale zase pohodlné a spolehlivé. Při výkonu 22 koní dosahoval rychlosti 75 km / hod. a spotřeboval 12 l / 100 km.

   

Automobilka stála po neúspěchu Z 9 před krachem. Bylo nutné přijít s novou koncepcí. Pod vedením ing. Odstrčila a Voženílka vzniklo první čs. auto s pohonem předních kol - Z 4. Vůz o výkonu 22 koní byl inspirován koncepcí lehkého vozu a poprvé se představil v dubnu 1933 na Pražském autosalónu.

"Továrny na motorová vozidla obeslaly letos výstavu nebývalým počtem automobilů. Srovnání cizích značek s našimi domácími zjistíme, že československá automobilová výroba není pozadu za cizinou. V mnohém a zvláště ve výrobě lidového vozu ji dokonce předčí."

Silná čtyřka - jak zněl tehdejší reklamní slogan - vzbudila zaslouženou pozornost. Velmi příznivá cena - 22 000 korun přispěla k husarskému kousku automobilky, kde vůz vymysleli, zkonstruovali a vyrobili za 7 měsíců! První sérii 500 ks prodali ještě dříve, než je vyprodukovali.

   

Zetky s pohonem předních kol se staly šlágrem a továrně se podařilo uštědřit konkurenci tvrdou ránu. Aero 30 mělo být vyrobeno až za rok a Jawa Minor existovala teprve na papíře. V r. 1934 zvítězily v soutěži 1 000 mil československých mezi Prahou, Brnem a Bratislavou rychlostním průměrem 92 km / hod.

Zetky slavily i společenské úspěchy. V Praze vznikl Z-klub majitelů Zetek a jejím členem byl i Vlasta Burian. Silničním bratrem Z 4 se v r. 1935 stal typ Z 5, zvaný Expres. Tento pozoruhodný vůz poháněný 2-dobým 4-válcem disponoval výkonem 40 koní a jezdil rychlostí 130 km / hod.

Klikni pro velký obrázek...

I ve Zbrojovce cítili uspokojit poptávku po lidovém voze. Zvláště, když se Z 4 dalším zdokonalováním prodražovala. V r. 1935 se takovým autem stala Z 6, řečená Hurvínek. Tatra měla svoji Hadimršku, Škodovka svou Lidušku, i Hurvínek vyšel vstříc zákazníkům cenou - 19 800 korun i spotřebou 8 l / 100 km. Karosérie Z 6 patří mezi průkopnická díla československého automobilového designu 30. let.

Před 2. sv. válkou u nás pracovalo 8 automobilek. Jen zn. Tatra, Škoda i Praga by i dnes snesly toto označení. Pro ostatní firmy byla výroba automobilů vedlejší činností. Ani Zbrojovka v Brně nebyla výjimkou. Automobily tvořily necelých 10 % obratu, ale dělníci a technici pracovali na tomto programu s chutí. Byli na úspěch vozů velmi hrdí.

Produkce aut v moravské metropoli dosáhla velmi slušné úrovně. Až válečné nebezpečí a stavba pohraničních opevnění ukončily 15. října 1936 výrobu vozů s písmenem Z na chladiči. Po válce bylo zkušeností bohatě využito při zavádění výroby traktorů Zetor, ale to už je jiná historie.

Klikni pro velký obrázek...


[Akt. známka: 2,33 / Počet hlasů: 12] 1 2 3 4 5
| Autor: i-magazin.cz | Vydáno dne 17. 02. 2007 | 17525 přečtení |
| Počet komentářů: 116 | Přidat komentář |
| Informační e-mail | Vytisknout článek |

 

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.

optimalizace PageRank.cz TOPlist
[CNW:Counter]

automagazín | akvamagazín | metromagazín | mobilmagazín | pivomagazín | hokejmagazín

Copyright: Bredik projekt © 2005,  Layout by Idealprint.cz