Úsporné LED žárovky a zářivky. LED osvětlení do domácností, průmyslu, obchodů. Špičková kvalita a profesionální přístup. Velkoobchodní prodej.
Neexistuji vhodna data!
Databáze je prázdná!
1908
Továrna má 30 dělníků a vyrobila
prvních 6 vozů v licenci italské "Izotta Fraschini". Firma
Ringhoffer vystupuje ze společnosti, automobilka začleněna do
českomoravské.
1909
Vyrábí se osobní vozy podle licencí
francouzských automobilek "Charron" a "Renault", nákladní v
licenci "Dykomen". Továrna přijala jméno Praga. Stalo se 24.
prosince.
1911
Vedoucím konstrukční kanceláře se
stává Ing. František Kec. Zahájen vývoj nových typů vlastní
konstrukce. Zkonstruovány a vyrobeny prototypy nákladních vozů s
přívěsem Praga "V". Zahájena výroba osobních vozů "Mignon".
1912
Vyrobeny prvé 3 prototypy jednoho z
nejúspěšnějších luxusních osobních vozů Praga "Grand". Zahájena
výroba motorového pluhu Praga "K".
1913
Praga prodává své vlastní licence.
Automobilka RABA kupuje licenci na výrobu úspěšného osobního
vozu Praga "Grand". Zahájena výroba středního osobního vozu
Praga "Alfa".
1914 - 1918
1. světová válka postupně téměř úplně zastavila výrobu osobních
vozů. Továrna se soustřeďuje na vojenskou výrobu. Vyvinuta
hydrostatická převodovka (1916). Vyvinut a vyráběn nákladní vůz
Praga "N" a motorový pluh "X" (1917).
1918 - 1919
Obnova válkou přerušených spojení. Odbyt vázne na vysokých
cenách benzínu. Praga vynalézá palivo "Pragolin" o polovinu
lacinější než benzín.
1919 - 1940
Období rozmachu továrny. Produkce i přes výkyvy stoupá. V roce
1929 je v provozu 13 663 automobilů Praga, daleko vzadu
zůstávají ostatní domácí výrobci. Dochází k modernizaci dílen,
strojního parku, buduje se síť obchodních zástupů a opraven.
Praga dbá na kvalitu a spolehlivost. Jako jedna z prvních zavádí
Praga cirkulační mazání motoru, balónové pneumatiky, centrální
mazání podvozku, thermostat, sedmi a osmirychlostní převodovky
pro nákladní vozy atd. Vyrábí se řada vozidel osobních,
nákladních i speciálních, které se postupně modifikují do
nejrůznějších provedení. Praga slaví úspěchy v mezinárodních
sportovních i konkurzních soutěžích.
1940
2. světová válka omezuje výrobu
vozů. Je nahrazována výrobou vojenskou.
1943
Výroba vozů je zcela zastavena.
Výrobní program je zúžen na výrobu tankových motorů, převodovek
typu "Wilson" a kolopásových vozidel podle cizí dokumentace.
Jsou prováděny opravy tanků.
1945
leteckým bombardováním zničeno 90 %
závodu. Stalo se 25. března. V červnu přechází akciová
společnost pod národní správu. Výroba přenesena z Prahy Libně do
nových objektů v Praze Vysočanech. V září obnovena výroba
nákladních vozů "RN". Dekretem prezidenta republiky č. 100/45
Sb. podnik znárodněn. Stalo se 28. října.
1946
Vyčleněna dopravní technika a zřízen
podnik s názvem "Letecké závody, národní podnik". Stalo se 1.
ledna. Pod značkou Praga se vyrábí nákladní vozy "RN", "RND", "ND",
"A150" a městské autobusy "NDO". Obnovuje se výroba osobních
vozů, zatím v malých sériích.
1948
Změněn předmět podnikání zúžením na
automobilovou výrobu. Změněn název podniku na "Auto - Praga,
národní podnik". Stalo se 2. září. Výroba osobních vozů
zastavena. Automobilová výroba se zaměřuje na nákladní vozy typu
"RN" a "RND".
1952
Zahájena výroba terénního nákladního
vozu Praga "V3S".
1953
Výroba nákladních vozů "RN" a "RND"
zastavena. Výrobním programem se stává jediný výrobek: třítunový
terénní vůz "V3S" pro vojenské účely.
1956
Zahájena výroba nákladního vozu
"S5T" pro civilní potřebu.
1961
V důsledku vládního usnesení dochází ke spojení závodu Praga se
závodem AZ Letňany. Praga se stává součástí národního podniku
"Automobilové závody Letňany". Stalo se k 1. lednu 1961. Výroba
vozů "V3S" a "S5T" se postupně přesouvá do letňanských provozů.
1964
Nastává zlom ve výrobním programu
podniku. V důsledku vládního usnesení je Praga vyčleněna z AZ
Letňany a je zřízen nový podnik "Praga AZKG". Stalo se ke dni 1.
března. Ruší se automobilový program, podnik se stává
specializovaným na vývoj a výrobu převodovek pro nákladní
automobily a autobusy. Poslední vůz Praga "V3S" opouští montážní
linku dne 16. června v 9,00 hod. Nezbývá než bilancovat: od r.
1907 do r. 1964 bylo pod značkou Praga, kromě dalších výrobků,
vyrobeno celkem 165 000 vozidel různých typů, z toho více než
100 000 od skončení druhé světové války.
1964 - 1969
Prvním výrobkem specializovaného programu je automatická
převodovka 2M70 pro městské autobusy. Následující mechanické
převodovky unifikovaných řad 10P80 (1967) pro nákladní vozy a
5P80S (1969) pro autobusy. Pokračuje výroba převodovek pro vozy
V3S, S5T, planetových převodovek Wilson a agregátů pro kolový
transportér.
1969
Zahájena výroba převodovek pro
traktory Zetor a speciálních převodovek Vibro podle cizí
dokumentace.
1972
Zahájena výroba převodovek pro
nákladní vozy Avia. V malých sériích se vyrábí měničové skupiny
M70 pro otočné nakladače a reverzační planetové převodovky 3340
a měničové skupiny MI00 pro nakladače a jeřáby. Praga vyvine
řadu převodovek řazených pod zatížením: 2220, M20, M40, 6140,
2140, ale sériová výroba se neuskuteční. Je předána do
Povážských strojíren na Slovensku.
1973
Dochází k administrativnímu sloučení
n.p. Praga s n.p. Státní výrobny autodílů. Stalo se 1. ledna.
Výrobní program rozšířen o výzkum, vývoj a výrobu účelových
nástaveb nákladních automobilů.
1974 - 1984
Vyvíjeny a vyráběny převodovky 5P20 pro střední nákladní vozy,
převodovky 9P140 pro kamióny a nové, pod zatížením řazené
přídavné pohony. Vyrábí se modernizované motory T 912-5 a T
912-5S. Na podvozcích Tatra a Avia staví Praga specializované
nástavby kontejnerových nosičů TK-T148 a NK-A30. Konstrukční
přehodnocování vyvolané světovou naftovou krizí. Počítače
rekonstruují prototypy automatických převodovek AB. Vyvíjeny
převodovky s jemným převodovým odstupňováním.
1985
Vyrobeny první vzorky univerzálního
vozidla UV 100 a UV 120.
1990
Praga dostává statut státního
podniku. Je zrušen název ZKG. Stalo se 1.7. 1990.
1992
Praga se stává akciovou společností.
Stalo 1.5. 1992. Začala výroba nových převodovek 8PS120 a
14PS150. Začala výroba univerzálního vozidla UV80.
Přehled výroby
Stručný
přehled produkce |
|
Osobní
vozy |
Limuzíny,
kabriolety |
Účelové
vozy na podvozcích osobních vozů |
Dodávky, sanitky, taxíky atd.: MIGNON (1911 ? 1929), GRAND (1912 - 1932), ALFA (1913 - 1942), PICCOLO (1924 - 1941), SUPER PICCOLO (1934 - 1936), BABY (1934 - 1937), GOLDEN (1935 - 1941), LADY (1935 - 1942, 1946). |
Motocykly |
Praga BC
350, Praga BD 500 (1928 - 1936)
|
Nákladní
vozy |
Sklápěče,
valníky, skříňové Praga A (1924), Praga N (1930), Praga LN (1932), Praga ND (1932), Praga RN (1939), Praga SND (1939). |
Autobusy |
Městské,
linkové, dálkové, Praga NDO s automatickou převodovkou v
licenci Wilson, autobus TO (1936) |
Speciální
technika civilní |
Pásový
traktor "BD" (1927), kolové traktory "AT" a "KT",
motorové pluhy "K". |
Speciální
technika vojenská |
Pásové
tahače těžkých zbraní, kolová a pásová vozidla, terénní
vůz "RV" (1936 - 1940), terénní osobní vůz "AV" (1936).
|
Letecké
motory |
Praga Baby |
Tento web site byl
vytvořen prostřednictvím phpRS
- redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
|
automagazín | akvamagazín | metromagazín | mobilmagazín | pivomagazín | hokejmagazín |
Copyright: Bredik projekt © 2005, Layout by Idealprint.cz |