i-magazin.cz
  Doporučujeme

 

 

  Kalendář
<<  Červenec  >>
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31     
  Vyhledávání
Vyhledat text

 
  LED-ekosvetla.cz


www.led-ekosvetla.cz

Úsporné LED žárovky a zářivky. LED osvětlení do domácností, průmyslu, obchodů. Špičková kvalita a profesionální přístup. Velkoobchodní prodej.

  Anketa
Jaký z těchto vozů je nejhezčí?

Ford Mustang GT-350R r.66 (12455 hl.)
 
Chevrolet Corvette r.57 (5818 hl.)
 
Škoda 110 R (6200 hl.)
 
Opel Manta (4970 hl.)
 
Pontiac GTO r.69 (4950 hl.)
 
Opel GT r.72 (5252 hl.)
 
Ferrari 365 GT r.68 (4461 hl.)
 
BMW 507 r.58 (4932 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 49038
  TOP 5 články

Neexistuji vhodna data!

  Reklama
  Poslední komentáře

Databáze je prázdná!

  Inzeráty
 
Automagazín >> Historie automobilek >> Historie automobilky Tatra
Historie automobilky Tatra


Dvojmotor prvniho koprivnickeho nakladniho automobilu z r. 1898. Jeho osobni bratricek je jeste o rok starsi a jmenuje se Prezident. Rodici se automobilka nezaprela sve koreny v kocarove a vagonove vyrobe. Neni divu.

Spolecnost byla zalozena jiz v r. 1850. V r. 1891 dostala tovarna novy nazev. Koprivnicka automobilka je nas nejstarsi vyrobce automobilu a o Tatre by se dalo mluvit tydny. Zminme se o tech nejpodstatnejsich meznicich.

Puvodni prostory jsou dnes spise muzeem. Vyroba se presunula do modernejsich provozu, ale v techto mistech vznikaly vsechny podstatne konstrukce Tatry. Pusobil zde fenomenalni konstrukter Hans Ledvinka, ktery fabrice vtiskl svuj originalni a nenahraditelny rukopis. Byla to predevsim jeho koncepce centralni nosne roury z r. 1923. Byla poprve pouzita na Tatre 11 a dale na mnoha osobnich a predevsim nakladnich vozech, ktera zpusobila prevrat v konstrukcnim mysleni sve doby. O tom svedci exponaty v koprivnickem muzeu Tatry - rady zavodnich, osobnich i nakladnich vozu.

Podobne jako schopni konstrukteri byli pro vyvoj tovarny duleziti zkusebni a zavodni jezdci. Ti mají také dlouhou tradici. Např. slavná zavodnicka rodina Vermirovskych, ktera Tatru reprezentuje jiz 80 let. Otec Josef vyhral Velkou ruskou soutez v r. 1925. Syn Adolf se narodil hned v roce pristim. Toto museli vsechno udelat a vyzkouset. Treba ta neodperovana sedadla. Nebylo perovani jako je dnes. To byl pekny maler. Silu museli mit v rukach. Auto bylo bez prednich brzd. Kdyz se jelo pres 100 km/hod., tak se s tim muselo pocitat.

O neco drive se zrodil nazev automobilky Tatra. Brzy po vzniku republiky, v r. 1919, odjeli koprivnicti konstrukteri testovat typ U do slovenskych Tater. Tamni obyvatele do te doby nikdy nevideli automobil v takove vysce. Velmi brzy jej prijali za vlastni. Uz tehdy jezdily Tatry rychle. Pozdeji vznikl zavodni monopost. Byl postaven jako pojizdna zkusebna motoru pro Tatru 603. 8-valcovy motor byl chlazeny vzduchem za pomoci ejektoru. Z osmnacti zavodu v letech 1953-55 ziskal vuz 16 prvnich mist.

Prvni prototypy Tatry 603 sjely z linek v r. 1955 a vuz se v ruznych modifikacich vyrabel az do r. 1975. Novinkou bylo tehdy samocinne vyrovnavaci rizeni. O novy vuz byl velky zajem i za hranicemi. 603 jeste dnes dokazuji sve sportovni kvality. Napr. special upraveny pro veteranske souteze. Jak zacaly 613, tak zavodnikum zakazali zavodit, ze to je auto pro reprezentaci vladnich cinitelu a ne pro sport.

Dnes se uz v Tatre nevyrabi ani rychle stroje ani komfortni vladni vozidla. Vyroba se zamerila na nakladni auta pro provoz v narocnych terenech. Tatrovky zavodniho typu Karla Loprajze se staly legendou poustni rallye do Dakaru.

Na jine prvenstvi Tatry jsme zapomneli. 5. 3. 1934 byla v Praze predstavena Tatra 77. Prvni seriove vyrabeny automobil s aerodynamickou karoserii na svete.O dva roky pozdeji vznikla Tatra 87. Vzduchem chlazeny 8-valec s celokovovou karoserii. Po valce Tatra 107. Legendarni Tatraplan. Tento automobil je dodnes pokladan za nejzajimavejsi v historii domacich automobilek.

Jeste jedno prvni misto tatrovek stoji za pripomenuti. Je to treti clen vypravy inzenyru Hanzelky a Zikmunda - Tatra 87. Vime take z reportazi, ze to nebyl jen treti, ale casto prvni a nejdulezitejsi clen teto vypravy. Napriklad stribrna Tatra byla v cele historii automobilismu prvnim celoocelovym vozem seriove vyroby, ktery zdolal Nubijskou poust.

Takhle basnili o tehdejsi vyprave dobove komentare:

?         ?Kdyz uz mela Tatra za sebou trat delsi, nez je cesta kolem celeho sveta po rovniku, vystoupila v Kordilierach do vyse 4 860 m nad morem a mezi tim sestupovala do velehorskych strzi, kde casto jedinou cestou byla koryta vyschlych rek. Jindy bylo v ricnich brodech vody vic nez dost. Tatra se nejednou podrobila nedobrovolne lazni vne i uvnitr. Zaslouzila si svuj vavrinovy venec. Ale za svymi 63 000 km ,jenz najela ve 48 zemich, se nevydala jen pro husarske kousky, jez by udivily svet.?

Tatra 87 byla po navratu rozebrana a soucastky peclive zkontrolovany. Ukazalo se, ze Tatra je i po vyprave zcela v poradku a schopna dalsi cesty. Zrodila se legenda o tatrovkach, ktere objedou svet.

A jeste jednou Tatra ? tentokrat z pohledu cireho fandovstvi: 613 totiz nepatri ani mezi nejspolehlivejsi a nejuspornejsi vozy. Presto se jejich majitele pravidelne schazeji, aby se utvrdili v patriotismu. Napr. na sklonku lonskeho roku se 150 majitelu Tater 613 a 700 vydalo na spanilou jizdu z Prahy do Koprivnice. Radost z jizdy jim trochu kalila skutecnost, ze Tatra neni schopna dodavat ani zakladni nahradni dily, ackoliv od ukonceni vyroby osobnich aut neubehly jeste ani 2 roky.

S nahradnimi dily je to velice spatne, protoze nejsou. Tatra Koprivnice se rozhodla, ze od noveho roku zrusi vyrobu nahradnich dilu na osobni vozy, protoze je to pro ne nerentabilni.

?         Jak situaci budou resit clenove vaseho klubu?

?         Tato situace nas velice mrzi. Budeme muset shanet pouzite nahradni dily, zasoby, ktere jsou ve skladech. Pokud nebudou nahradni dily, bude ohrozen provoz.

Skonci diky tomuto Tatry na nasich silnicich? Vypada to, ze diky tomu bude provoz osobnich Tater definitivne zrusen. Sance na ozdraveni Tatry existuje. V lonskem roce skoupila majoritni balik Tatry Konsolidacni banka. Od te doby se pro ni hleda strategicky investor. Doufame, ze se ho v brzke dobe podari nalezt.

 

Přehled hlavních událostí v historii Tatry

 

Ignac Schustala (1822 - 1891)

V roce 1850 zahájil v malé rodinné firmě produkci kočárů a bryček originálního konstrukčního řešení

 

Präsident (1897)

výroba prvního osobního automobilu ve střední Evropě

(1898)

výroba prvního nákladního automobilu v Kopřivnici

T 11 (1923)

poprvé použita koncepce podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami

TL 4 (1919)

značka TATRA se poprvé objevila na nákladním automobilu

T 57 b (1931)

?Hadimrška"

T 111 (1942)

díky své konstrukci a spolehlivosti se Tatry osvědčily především v tvrdých podmínkách Sibiře

T 77 (1934)

první sériově vyráběný vůz s aerodynamickou pontonovou karoserií

T 138 (1959)

tatrovácká koncepce vyznačující se vzduchem chlazeným motorem ...

T 603 (1956)

v poválečném období se TATRA zaměřila na výrobu malosériových luxusních automobilů

T 813 (1967)

tuhou centrální rourou a výkyvnými polonápravami...

T 700 (1975)

Následník T 613 T 700 se vyráběl do roku 1998

T 815 (1983)

se stala základem výroby pro řady T 138,T 813, T 148 a T 815.
Mezi absolutní světovou špičku se zařadila i modelová řada T815-2 s plně synchronizovanými převodovkami a modernizovanými přeplňovanými motory.

Vozidla TATRA plní všechny nejpřísnější limity ochrany životního prostředí (norma EURO 2). Akciová společnost TATRA má už v těchto dnech vypracován výrobní program splňující emisní limity EURO 3.

 

Rallye Paříž-Dakar

 

Archiv Tatra
Tatra Prasident 01
Tatra 107 01
Tatra 138 01
Tatra 607 01
Tatra 603 01
Tatra 601 MonteCarlo, Tatra 603 B5 1966 01
Tatra 601 01
Tatra 80 01
Tatra 77 01 02 03 04 05 06
Tatra 11 01 02
Tatra 602, Tatra 600 01 02
Tatra "Dakar" 01 02
Tatra 87 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14
Tatra 201 Tatraplan 01 02
Tatra 57 01 02 03
Tatra 75 01 02
Tatra 97 01 02
Tatra 613  ETB 01
Tatra 613 K 01
Tatra 700 01 02 03 04

 


[Akt. známka: 2,88 / Počet hlasů: 17] 1 2 3 4 5
| Autor: i-magazin.cz | Vydáno dne 14. 05. 2006 | 31740 přečtení |
| Počet komentářů: 335 | Přidat komentář |
| Informační e-mail | Vytisknout článek |

 

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.

optimalizace PageRank.cz TOPlist
[CNW:Counter]

automagazín | akvamagazín | metromagazín | mobilmagazín | pivomagazín | hokejmagazín

Copyright: Bredik projekt © 2005,  Layout by Idealprint.cz