Úsporné LED žárovky a zářivky. LED osvětlení do domácností, průmyslu, obchodů. Špičková kvalita a profesionální přístup. Velkoobchodní prodej.
Neexistuji vhodna data!
Databáze je prázdná!
Díky tomuto úspěchu rostl zájem Louisových bratrů, kteří se zúčastnili dálkových závodů, jež se tehdy těšily velké oblibě. To však bylo osudné Marcelu Renaultovi, v roce 1903 zahynul na trase Paříž - Madrid. Ve stejném roce se Francie stala s počtem 30 000 vyrobených aut zemí s největší výrobou automobilů na světě. Renault se na tomto počtu podílel 780 vozy.V Louisově továrně pracovalo asi šest set lidí. V roce 1913 počet zaměstnanců vzrostl na 15 200 a objem výroby poprvé přesáhl deset tisíc vozidel.
Renault vyráběl jak rozměrné, tak malé vozy. V roce 1904 dodal 1500 levných taxíků společnosti Compagnie des Fiacres. Kromě těchto vozů se podnik zabýval také výrobou autobusů. V roce 1908 zemřel Fernand Renault a Louis se stal jediným majitelem společnosti. Za první světové války vyráběl menší tanky, letecké motory a ruční granáty. Renaultovy taxíky se znovu dostaly do novinových titulků. Německé oddíly se 25. září 1914 probojovaly do vzdálenosti pětadvaceti kilometrů od Paříže. Protiútok mělo zajistit dvanáct tisíc francouzských vojáků, kteří se museli za tmy přepravit na bojiště u řeky Marny. Polovina z nich jela vlakem a zbývající část cestovala šesti stovkami taxíků z produkce automobilky Renault.
Po válce Renault odkoupil několik podniků svých subdodavatelů včetně celé hutnické výroby. V roce 1922 byla jeho společnost přejmenována na Société Anonyme des Usines Renault a Louis Renault vlastnil 98% jejích akcií. Podnik znovu vyráběl automobily ve všech cenových kategoriích. Na trh uváděl i mimořádně drahé modely, které mohly soupeřit se značkami Mercedes-Benz, Hispano-Suiza či s některými americkými modely. Jednotlivé typy získávaly poetická jména, např. Monastella, Reinastella, Nervastella či Vivaquatre. Vozidla byl zajímavá jak po technické tak po estetické stránce. Renault Juvaquatre byl už v roce 1939 opatřen samonosnou karoserií a nezávislým zavěšením kol.
Ve společnosti Renault bylo v roce 1940 zaměstnáno více než čtyřicet tisíc pracovníků. Kromě osobních a nákladních automobilů se zde vyráběla také letadla. Za druhé světové války Louis Renault neviděl jiný způsob, jak přežít a udržet chod svých továren než se smířit s prací pro okupační německou armádu. Jeho počínání se po skončení války samozřejmě nedočkalo kladného ohlasu veřejnosti. Byl zatčen a ve vězení v roce 1944 za dosud nevyjasněných okolností zemřel. Generál Charles de Gaulle společnost Renault v roce 1945 vyvlastnil. O čtyři roky později byl Louis Renault posmrtně rahabilitován a jeho manželka spolu s dětmi dostali od francouzské vlády malé finanční odškodnění.
ČLÁNEK PŘEVZATÝ ZE STRÁNEK RENAULT CLUBU ČR
Historie automobilky
Renault začala v posledních týdnech roku 1898. Louis Renault tehdy slavil své
21. narozeniny a tuto příležitost si zvolil k prvnímu spuštění svého nového
automobilu. Byl to Renault typ A, který měl motor o objemu 270 ccm a výkonu 1,75
koně a třírychlostní převodovku. Mohl dopravovat dva dospělé lidi rychlostí až
50 km/h. Typ A byl postaven na bázi De Dionovy čtyřkolky.
1899 Tohoto roku otevřeli bří. Renaultové Renault Fréres svoji
dílnu na Avenue du Cours v Billancourtu. 12.června se zúčastnili Pařížského
autosalonu již se dvěma modely, typem A a B. Typ B byl vybaven motorem o objemu
450 ccm . Oba motory byly chlazeny vzduchem. Toho roku bylo vyrobeno 76 vozidel
a v továrně bylo zaměstnáváno 110 lidí.
1901 Záběr Renaultu rostl. Přibyly další modely D a E.
Podepsáním první mezinárodní licenční smlouvy byla založena továrna v Belgii. Na
čtvrtém Pařížském autosalonu měl Renault takový úspěch, že vyprodal celou
produkci roku 1902.
1902 Byl postaven první motor originální konstrukce Renault. S
tímto čtyřválcem o zdvihovém objemu 3.750 ccm se bratři Renaultové zúčastnili
závodu Paříž - Vídeň a .... vyhráli. Renault nechal patentovat jako první na
světě systém přeplňování motoru.
1903 Pak přišel den hrůzy. Bratři Renaultové se 24. května 1903
zúčastnili závodu Paříž - Madrid. Při tomto závodu se zabil Marcel Renault ve
chvíli, kdy ve své třídě vedl. Tehdy zemřelo ještě dalších deset diváků. Louis
byl šokován a všechny své vozy ze závodu stáhl. Závod byl později zastaven na
příkaz policejního ředitele
1904 Renault rozvíjí svoji prodejní síť, která již měla 120
prodejců. Produkce dosáhla 948 vozidel.
1906 Vyjíždí první autobus Renault. Tehdy se mu ještě říkalo
omnibus.
1907 Renault začíná vyrábět letecké motory. Produkce v tomto
roce
dosáhla 3.800 vozidel.
1909 Umírá Fernand Renault. Louis Renault se tak stává jediným
majitelem Renault Fréres. A protože již žádných bratří Renaultů nebylo,
přejmenovává automobilku na Les Automobiles Renault.
1910 Továrna Renault nyní zaměstnává více než 3.600 lidí.
1913 V továrně Renault pracuje 5.200 lidí a produkce stoupla na
10.000 vozů ročně.
1914 Francie byla napadena císařským Německem. Vojenský velitel
Paříže generál Galieni zmobilizoval taxikáře, kteří dopravovali famózními
RENAULT PARIS - MARNE vojáky proti nechráněnému křídlu německých armád a tím
zachránili hlavní město Francie. Vozy Renault se tak zasloužily o vlast. Les
Autombiles Renault tehdy vyráběly tanky, ambulance a letecké motory pro
spojenecké armády. Po válce dostal Louis Renault za svůj příspěvek ke skončení
války medaili .
1917 Z výrobní linky sjíždí první prototyp FT17. Francouzský
ministr obrany hned objednává 100 kusů. Produkce tohoto tanku později dosáhla
1100 kusů.
1920 Byl představen první poválečný model, kterým byl 10CV.
Jednalo se o první Renault s volantem na levé straně.
1922 Právní forma společnosti byla změněna na společnost
akciovou. Změnilo se i jméno: Societé Anonyme de Usines Renault. Byl představen
nový model 6CV. Měl motor o objemu 950 ccm a 18 koňských sil.
1924 Renault zakládá finanční společnost DIAC. Dealeři Renaultu
mohli tak začít prodávat vozy na splátky.
1925 Symbol diamantu se stal oficiálním symbolem automobilů
Renault. Poprvé byl spatřen na kapotě slavného vozu 40CV.
1927 Byl představen model Monasix, vybavený šestiválcem o
výkonu 12,5 k. Příliš se neujal, pro slabý motor, a tak byl následujícího roku
vybaven silnějším čtyřválcem. Tato volba se ukázala být tou jedinou správnou.
Ještě v šedesátých letech byly tyto vozy vidět v ulicích Paříže jako taxíky.
Většina z nich měla najeto více než milión kilometrů.
1930 Zahájena výroba Nervastelly (1.300 ccm, čtyřválec). Tento
model vyhrál téhož roku slavnou Morocco rallye.
1934 Představen nový model Celtaquatre, který nesl znaky
americké školy. Byl vybaven motorem o objemu 1.400 ccm a disponoval 34 koňskými
silami. Tohoto roku bylo vyrobeno 44.000 vozů.
1937 Renault přišel s novým malým modelem Juvaquatre, který měl
motor o objemu 1.003 ccm a výkon 25 koňských sil.
1938 Louis navštívil Berlín a viděl Kraft durch Freude, kterému
se později říkalo VW Brouk. Byl natolik unešen, že se rozhodl pro výrobu
francouzského Brouka.
1939 Po vypuknutí války byla výroba civilních vozidel
zastavena. Bylo vyrobeno jen několik Juvaquatre a Primaquatre vybavených
kapalinovými brzdami. Tou dobou byly všechny firmy na okupovaných územích nuceny
pracovat pro Německo. Louis Renault se snažil výrobu zpomalit tak, jak jen to
bylo možné. Během války probíhal tajně vývoj francouzského Brouka, jehož
prototyp spatřil světlo světa 23. prosince 1942 a dostal jméno 4CV.
1942-3 Spojenci bombardovali továrny Renault. Bylo zničeno na
osmdesát procent strojního vybavení, budov a surovin.
1944 Louis byl zatčen a uvězněn pro kolaboraci s Němci. Během
vyšetřování 24. října 1944 zemřel. Záhy po jeho smrti se začaly vyskytovat
dohady o tom, že byl otráven.
1945 I když bez Louise Renaulta, jméno Renault žilo dál. V
lednu Charles de Gaulle rozhodl o znárodnění Renaultu. Jméno společnosti bylo
změněno na Regié Nationale des Usines Renault. V tomto roce bylo v továrně
zaměstnáno 21.000 lidí a vyrobeno 12.000 vozidel, jen půl tuctu z nich však byly
automobily.
1946 V tomto roce byla opět obnovena výroba osobních aut.
Renault vyrobil 8.500 vozů, většinou typu Juvaquatre s karoserií saloon, nebo
estate. Byly vybaveny hydraulickými brzdami a kapalinovými tlumiči.
1947 V srpnu byl vyroben první sériový automobil 4CV. Zrodila
se legenda.
1948 Renault zaměstnával 40.000 lidí. Bylo vyrobeno 96.000
vozů.
1950 V listopadu začala výroba Renaultu Frégate.
1951 4CV vyhrál čtyřiadvacetihodinovku LeMans va své kategorii.
Renault začíná jako první na světě vyrábět traktory s dieselovým motorem.
1952 Poprvé byl představen prototyp Renaultu Dauphine.
1954. V tomto roce byl vyroben milióntý automobil po znárodnění
a dvoumilióntý od založení společnosti v r. 1898. Začala sériová výroba Renaultu
Dauphine.
1956 Automobilka dostala zprávu, o tom, že Amédé Gordini má
finanční problémy a podepsala s ním smlouvu o výrobě modifikované Dauphine.
Přední dealer Renaultu založil v tomtéž roce společnost R.D.L. a zrodila se
první Alpine 106. Byla postavena na bázi Renaultu 4CV a opatřena laminátovou
karosérií od Michelotiho.
1957 Na Pařížském autosalonu byla představena Dauphine Gordini.
Započaly též práce na nových prototypech R4, R8, a R16.
1959 V tomto roce se stala automobilka Renault šestým největším
producentem automobilů na světě. Začala výroba modelů Caravelle a Floride na
bázi kratšího Renaultu Dauphine.
1960 Byla zahájena výroba modelu Alpine 110 "Tour de France".
Byl to model, který dosáhl značné obliby a získal pro tuto značku mnoho lidí .
1961 4. června byl vyroben poslední automobil 4CV, měl číslo
1.105.543. Po 16 letech výroby byl 4CV mrtev, ať žije R4! První R4 byl vyroben
3. srpna 1961. Celkem se tohoto modelu vyrobilo 8.126.200 kusů!
1962 22. června byla vyrobena první er osmička (R8). Byl to
první sériově vyráběný automobil s kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech.
1964 Byl vyroben první R8 Gordini. Byla to sportovně upravená
verze R8 Major.
1965 2. ledna opustil brány závodu první vůz R16. První
Renault, který se pyšnil titulem "automobil roku". Byl to první automobil na
světě s karosérií typu hatchback.
1968 Zahájena výroba R6, menší sestry R16, která však nikdy
nedosáhla popularity svého většího sourozence. Měla motor o objemu 850 ccm a
tisk o ní kdysi napsal: "Je jedno, jak moc tisknete plynový pedál - z míry ji to
nevyvede".
1969 Renault představil nový model - R12, který se měl stát
později velmi oblíbeným vozem vyráběným dlouhá léta licenčně v Rumunsku pod
jménem Dacia, a v Brazílii.
1970 Končí výroba R8 Gordini a začíná výroba R12 Gordini. R8
Gordini se vyrobilo celkem něco přes 10.000 kusů.
1971 Začíná výroba R15/R17. Zahájena výroba první Alpine A 310.
1972 Zrodil se jeden z největších úspěchů Renaultu - R5. Při
jedné nehodě našel designér Renaultu Boué fotografii staršího R4, začal si
kreslit a najednou měl celé auto. Ukázal své kresby kolegům Georgesovi a Pros-Damovi,
kteří se okamžitě pustili do další tvorby. Od té chvíle trvalo pouhé dva dny,
než byl realizován model R-pětky. A odtud hned k plánům a do výroby. (Pro
srovnání - u R6 bylo postaveno 27 modelů, než došlo k výrobě.) Tisk a lidé si
pětku hned zamilovali a za to byla odpovědná.... šťastná nehoda. Boué se
premiéry R5 nedožil. Zemřel na rakovinu.
1974 Začíná výroba prvního motoru V6 od roku 1939. Motor PRV
2,6 l V6byl vyvinut ve spolupráci s Peugeotem a Volvem. Byl to první francouzský
V6 motor s hliníkovou hlavou válců. Byl tak povedený, že jeho derniéra proběhla
až v roce 1997, tedy po 23 letech. Prvním vozem, do kterého byl nový motor
namontován, byl R30.
1975 Začala výroba R30 s prvním šestiválcovým motorem o objemu
2663 ccm a výkonu 131 k.
1976
Zahájena výroba R14 - výsledku spolupráce Renaultu a Peugeotu. Dále byl uveden R 20, menší sourozenec R 30. Zahájena výroba R5 Alpine.1978
Byla zahájena výroba R18 - po R5 druhého nejúspěšnějšího vozu.1980
Zahájena výroba Renaultu Fuego, následovníka úspěšné řady R15/R17. Úspěch Fuega předčil všechna očekávání. Fuego se stalo nejlépe prodávaným kupé v Evropě. Po Fuegu přišla ještě jedna bomba, R5 turbo. Motor tohoto drobečka měl 1397 ccm, byl montovaný veprostřed a měl neuvěřitelných 250konských sil!!
Tento web site byl
vytvořen prostřednictvím phpRS
- redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
|
automagazín | akvamagazín | metromagazín | mobilmagazín | pivomagazín | hokejmagazín |
Copyright: Bredik projekt © 2005, Layout by Idealprint.cz |