Úsporné LED žárovky a zářivky. LED osvětlení do domácností, průmyslu, obchodů. Špičková kvalita a profesionální přístup. Velkoobchodní prodej.
Neexistuji vhodna data!
Databáze je prázdná!
Zajímavé je, že první městská pouliční koňská dráha vznikla až v době, kdy se v Evropě dokončovala první koněspřežná železnice z Českých Budějovic do Lince. Její původce a projektant F. A. Gerstner, poučen anglickými příklady, na ní chtěl prosadit lokomotivy, ale v zaostalé rakouské monarchii se musel spokojit s koňmi. To ho vedlo k postavení městské koňky ve vídeňské čtvrti Brigittenau, jeho dráha byla 1,8 km dlouhá a fungovala sezónně po dobu dvou let, tehdy byla brána jen jako atrakce.
Skutečný základ koňské tramvaje byl položen ve Spojených státech a u její kolébky stála zase železnice. Spojené státy se v 50. letech 19. století měnily ze zemědělské kolonie v průmyslový kolos. Železnice tam našla okamžitě uplatnění. Záhy po otevření první parostrojní železnice v Anglii ze Stocktonu do Darlingtonu rozpoznaly podnikaví Američané výhody nového dopravního prostředku a okamžitě ho využili ke spojení velkých měst s přístavy. V době kdy se začala stavět železnice mezi New Yorkem a Harlemem, vyvstala otázka zda jiskry z parní lokomotivy nemohou způsobit požár domků v hustě obydleném údolí řeky Hudson. V roce 1832 stavitel vozů John Stephenson navrhl speciální vozy pro koňskou železnici a ty se také rychle ujaly. Později se Stephenson stal největším výrobcem tramvajových vozů.
Do Evropy přišla koňská železnice až v roce 1853. První dráhu postavil v Paříži Alfons Loubet. Do Anglie se koňka dostala až v roce 1859 zásluhou Williama Josepha Curtise, ten ji předvedl v Liverpoolu. Do Londýna přivedl tento způsob dopravy Američan G. F. Train. Žádná z jeho tří londýnských tratí nepřežila rok 1861. Nicméně nový způsob dopravy se již začal prosazovat. Roku 1862 v Ženevě, 1863 v Kodani, 1864 v Haagu, 1865 v Berlíně, ve Varšavě a ve Vídni, 1866 v Budapešti a v Hamburku, 1869 v Bruselu a v Brně. Koňka v Brně byla však pro brněnské obyvatele příliš drahá a pro bohatší lidi zase nevyhovující. Její provoz skončil v Brně roku 1975.
V Praze byla koňka zavedana až v roce 1875. Začal ji provozovat belgický průmyslník Eduard Otlet. První vozy americké značky Brill Otlet narychlo dovezl, další vyráběla smíchovská firma Ringhoffer. Koňka se v Praze rychle rozrůstala. Nejprve z Karlína přes Poříč až na Smíchov, zanedlouho vedla i k Národnímu divadlu. Pražská koňská dráha měla v roce 1980 26 vozů a 86 koní. Zaměstnávala tehdy pouhých 73 osob. Úspěšný pražský příklad oživil znovu koňku v Brně, jejího znovuzřízení se ujal pražský ředitel koňky Bernard Kollman. Zavedl provoz pouze na jediném úseku, který se zachoval a to z Pisárek na Královské pole, s třinácti vozy. Koňka se v Brně už nerozšiřovala.
Pozdě byla zřízena koňka v Košicích. Během dvou let vybudoval podnikatel Štefan Popper síť nákladních vleček o normálním železničním rozchodu. Dopravu osob i nákladů obstarávali od roku 1892 koně. Od roku 1898 převzaly nákladní dopravu parní lokomotivy, osobní dopravu nadále obstarávali koně a jen ve špičkách je vystřídaly lokomotivy.
Tento web site byl
vytvořen prostřednictvím phpRS
- redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
|
automagazín | akvamagazín | metromagazín | mobilmagazín | pivomagazín | hokejmagazín |
Copyright: Bredik projekt © 2005, Layout by Idealprint.cz |