První model Corvette, se objevil ve výrobě nedlouho
po Motorama show, 30. června 1953 v továrně Chevroletu ve městě Flint ve
státě Michigan a jednalo se v podstatě o kusovou ruční práci. Byl s
konceptem XP-122 v podstatě totožný, tudíž se produkce mohla rozběhnout
velmi rychle. Napomohla tomu i skutečnost, že některé díly karosérie
byly ze sklolaminátu, což umožnilo uvést do výroby omezenou sérii za
nižších výrobních nákladů. Plánem automobilky však bylo v budoucnu
vyrábět vozy s klasickou plechovou karosérií. Přední maska měla výrazný
elipsovitý tvar, světlomety byly zapuštěné do blatníků, naopak zadní
vystupovaly nad úroveň zadních blatníků. Celkově vůz vzbuzoval (na svou
dobu) dojem lehkosti a jeho zaoblené, jemné tvary také nadčasovosti. V
prvních letech byl jedinou vyráběnou verzí dvoudveřový dvousedadlový
roadster s řadovým šestiválcovým motorem o zdvihovém objemu 3,9 litru.
Motor měl kompresní poměr 8,0:1 a výkon 150 k při 4.200 otáčkách. Byl
vybaven třemi karburátory Carter Type YH Model 2066S (později také
2055S).
Vybavení interiéru bylo na svou dobu rovněž pokrokové.
Volič automatické převodovky byl umístěn na podlaze a na přístrojové
desce bylo široké spektrum ovladač? a kontrolek. Na přání bylo možné vůz
dovybavit rádiem ($145,15) a vyhříváním ($91). Svou cenou $3.498
předstihl Corvette v té době nejluxusnější coupé značky Chevrolet, Bel
Air, o 1.300 dolarů. Modelu 53 Corvette se prodalo 200 kusů v jediné
barvě, bílé.
|
1953
Motor: |
R6 3,9 OHV, 150 k |
Karb: 3x1 bbl Carter YH |
Převodovka: |
Powerglide samočinná |
Rozvor: |
2.591 mm |
|
Pod sériovým kódem E2934 pokračovala výroba vozů
modelu ‘54 Corvette oproti roku 1953 v podstatě bez exteriérových změn.
Cena mírně vzrostla na 3.523 dolarů a koncem roku se díky nové vačkové
hřídeli podařilo zvýšit výkon motoru o 5 k. K zásadnějším změnám došlo
dále pod kapotou, kde byl nahrazen původní startér novým, lépe
vyhovujícím a došlo i na vzduchové filtry. K bílé barvě přibyla modrá
Pennant, červená Sportsman a černá. Výbava na přání se rozšířila o
ostřikovač předního skla a kontrolku zatažení ruční brzdy. A co jízdní
výkony? Se silou o pět „koní“ vyšší než o rok dříve dosahovaly vozy
Chevrolet Corvette 60 mil v hodině (asi 96 km/h) za 11 sekund. Výroba
vykázala 3.640 jednotek.
|
1954
Motor: |
R6 3,9 OHV, 150 (155) k |
Karb: 3x1 bbl Carter YH |
Převodovka: |
Powerglide samočinná |
Rozvor: |
2.591 mm |
|
Kdeže loňské sněhy jsou. Nejčastěji byla vytýkána u
Corvette absence výkonného osmiválce. To je však od modelového roku
minulost, o kterou se postaral šéf vývojového týmu Zora Arkus-Duntov.
Nasazení vidlicového osmiválce byl okamžitý hit a téměř všechny vyrobené
vozy byly právě tímto motorem poháněny. Jednalo se o motor V8 4,3 OHV,
jenž dosahoval výkonu 195 k při 5.000 otáčkách. Se čtyřhrdlovým
karburátorem Rochester dokázal dostat 1.228 kg těžký Corvette do
rychlosti 60 mph (96 km/h) za 8,7 sekundy. Zákazníci za něj připláceli
135 dolarů, v nabídce se objevila rovněž přímo řazená převodovka, ovšem
pouze k osmiválci. Vůz zůstal z vnějšku bez výraznějších změn, V8 verze
dostaly na přední blatníky nápisy CheVrolet se zvýrazněným a V v imitaci
zlaté barvy. Barevná škála byla zpestřena o červenou Gypsy se zlatými
lemy. Produkce dosáhla pouhých sedmi stovek kusů, změna byla ve vzduchu.
Zajímavostí je, že výrobce po zklamání z prodejů Corvette uvažoval o
ukončení produkce. Názor změnilo představenstvo až poté, co Ford
představil svůj Thunderbird v Detroitu roku 1954.
|
1955
Motor: |
R6 3,9 OHV, 155 k |
Karb: 3x1 bbl Carter YH |
V8 4,3 OHV, 195 k |
Karb: 4bbl Rochester |
Převodovky: |
Powerglide samočinná nebo mechanická |
Rozvor: |
2.591 mm |
|
Pro první designovou obměnu se Chevrolet rozhodl v
modelovém roce 1956. Snad jediné, co zůstalo stejné byla mřížka chladiče
a přístrojová deska. Corvette má od nyní nová přední světla, která už
nejsou zapuštěna v blatnících, dnes již legendární boční prolisy s
chromovaným lemem a zadní lampy integrované do zadních blatníků. Navíc
se objevily kliky dveří a stahovací boční okna, která mohla být za 60
dolarů i elektricky ovládaná. Nově byla v nabídce také elektrická
skládací střecha nebo hardtop. Chevrolet Corvette se stal prvním
automobilem, do kterého bylo montováno tranzistorové rádio. Jediný
motor, který byl k dispozici, byl small-block V8 4,3 ve třech
výkonnostních variantách. Nejslabší byla verze s 210 k, s níž Corvette
dosáhl stokilometrové rychlosti za téměř 8 vteřin. Silnější, produkující
225 k, dopravila do stejné rychlosti vůz za 7,3 vteřiny a nejrychleji to
dokázal osmiválec s 240 k, a to pod 7 vteřin. Vždy se jednalo o
kombinaci s dvojitým čtyřhrdlovým karburátorem a standardní třístupňovou
mechanickou převodovkou. Kdo však toužil po automatice, ten si mohl
Powerglide za 175 dolarů pořídit. Jízdní výkony zřejmě zákazníkům
učarovaly, a tak si Corvette modelu 1956 koupilo tři a půl tisíce
zákazníků.
|
1956
Motor: |
V8 4,3 OHV, 210 k |
Karb: 2x4 bbl |
V8 4,3 OHV, 225 k |
Karb: 2x4 bbl |
V8 4,3 OHV, 240 k |
Karb: 2x4 bbl |
Převodovky: |
3-st. mechanická Powerglide samočinná |
Rozvor: |
2.591 mm |
|
Změny se tentokrát odehrály převážně pod kapotou.
Revoluční událostí bylo použití vstřikování paliva a zvýšení obsahu
válců, díky nimž se poprvé podařilo vyrovnat poměr mezi počtem koňských
sil (hp) a kubických palců zdvihového objemu (cui). Nejvýkonnější
varianta čtyřlitrového osmiválce (283 cui) totiž dosahovala výkonu 283
k. Výčet variant osmiválcového motoru tímto však nekončí, ale pokračuje
směrem dolů, na variantu s 250 k. Rovněž karburátorové verze zůstaly.
Základní výbava se rozrostla o zdvojený výfuk, anatomická sedadla s
vinylovým potahem, trojramenný volant, elektrické hodiny a otáčkoměr. Za
750 dolarů bylo možno získat tzv. heavy-duty sportovní nastavení
podvozku, který se vyznačoval především lepší brzdovou soustavou s
přívody studeného vzduchu a lepšími tlumiči. V testech opět dosáhl
Corvette s nejvýkonnějším motorem lepších výsledků, 100 km/h pokořil za
pouhých 5,7 sekund, přičemž dosahuje nejvyšší rychlosti 212 km/h. Vozům
Corvette se dařilo i v soutěžích a tak se podařilo vzbudit ještě větší
zájem ze strany zákazníků a produkce se téměř zdvojnásobila.
|
1957
Motor: |
V8 4,0 OHV, 220 k |
Karb: 4 bbl |
V8 4,0 OHV, 245 k |
Karb: 2x4 bbl |
V8 4,0 OHV, 270 k |
Karb: 2x4 bbl |
V8 4,0 OHV, 250 k |
Vstřikování paliva |
V8 4,0 OHV, 283 k |
Vstřikování paliva |
Převodovky: |
3-st. a 4-st. mechanická Powerglide
samočinná |
Rozvor: |
2.591 mm |
|
Po dvou letech dochází k dalším exteriérovým změnám.
Dvojice předních světlometů byla doplněna o další pár a blatníky o
stříbrné pruhy umístěné na jejich vrcholu. Aby se kabát Corvette třpytil
více, dostal tři vodorovné proužky do prolisů v předních blatnících a
dva vertikální na víko kufru. Rovněž interiér doznal významných úprav.
Ukazatele v palubní desce byly soustředěny dohromady a přibyla středová
konzole. Co se pohonných jednotek týče, došlo pouze ke zvýšení výkonu u
nejslabší a nejsilnější verze. Nyní vykazuje Corvette až 290 k. Rok 1985
byl v mnoha ohledech zlomový. Poprvé se podařilo vystoupit z červených
čísel a výroba Corvette se stala rentabilní, Chevrolet ukončil přípravu
továrních vozů pro závody. Posledním byl známý závod Sebring Grand Prix,
kterého se zúčastnily dva vozy.
|
1958
Motor: |
V8 4,0 OHV, 230 k |
Karb: 4 bbl |
V8 4,0 OHV, 245 k |
Karb: 2x4 bbl |
V8 4,0 OHV, 270 k |
Karb: 2x4 bbl |
V8 4,0 OHV, 250 k |
Vstřikování paliva |
V8 4,0 OHV, 283 k |
Vstřikování paliva |
Převodovky: |
3-st. a 4-st. mechanická Powerglide
samočinná |
Rozvor: |
2.591 mm |
|
Design byl jemně upraven, zmizely falešné průduchy v
kapotě a pár lemů na kufru. Stejně tak si designéři pohráli s
přístrojovou deskou a přidali nový otáčkoměr, rádio za 149 dolarů mělo
vyhledávání stanic podle intenzity signálu. Volič automatické převodovky
ve tvaru písmene T byl jedním z mnoha prvenství Corvette. Sportovní
model si upevňoval svou prestiž a počet vyrobených kusů stále stoupal.
Za základní cenu $ 3.870 se prodalo 9.670 vozů. |
1959
Motor: |
V8 4,0 OHV, 230 k |
Karb: 4 bbl |
V8 4,0 OHV, 245 k |
Karb: 2x4 bbl |
V8 4,0 OHV, 270 k |
Karb: 2x4 bbl |
V8 4,0 OHV, 250 k |
Vstřikování paliva |
V8 4,0 OHV, 283 k |
Vstřikování paliva |
Převodovky: |
3-st. a 4-st. mechanická Powerglide
samočinná |
Rozvor: |
2.591 mm |
|
Chevrolet Corvette se dostal do televize. V televizní
show Route 66 byl k vidění ’60 Corvette se dvěma mladíky projíždějícími
Státy a hledajícími dobrodružství. Lze si přát lepší reklamu? Na ní
dalo v roce 1960 již přes 10.000 zákazníků. Jízdní vlastnosti zlepšil
nový stabilizátor na zadní nápravě, ruku v ruce se zvýšením výkonu
nejsilnějšího motoru, vrchol nabídky tvořila varianta s 315 k. Za $3872
bylo možno získat Corvette s otáčkoměrem, dvojitým výfukem, koberečky,
zpětným zrcátkem a elektrickými hodinami. Zákazníci si mohli vybrat ze
tří barev střechy, černé, bílé a modré. V hlavě Billa Mitchela se začala
rodit myšlenka na supersportovní Corvette Shark.
|
1960
Motory: |
V8 4,0 OHV, 230 k |
Karb: 4 bbl |
V8 4,0 OHV, 245 k |
Karb: 2x4 bbl |
V8 4,0 OHV, 270 k |
Karb: 2x4 bbl |
V8 4,0 OHV, 275 k |
Vstřikování paliva |
V8 4,0 OHV, 315 k |
Vstřikování paliva |
Převodovky: |
3-st. a 4-st. mechanická Powerglide
samočinná |
Rozvor: |
2.591 mm |
|
Skončila éra „ostrozubých“ Corvette. Chromované
sloupce v předním "grilu" se vytratily a nahradila je decentní mřížka.
Také zadní zapuštěné světlomety jsou pryč a místo nich jsou tu dva páry
kulatých světel, které známe i z pozdějších modelů a staly se obchodní
značkou Corvette. Tato záď dostala přezdívku „kachní ocas“.
Konstruktérům se podařilo zmenšit objem tunelu pro kardanový hřídel,
čímž se vnitřní prostor uvnitř vozu zvětšil o 20%. Produkce zaútočila na
hranici 11.000 kusů a cena rovněž se přiblížila hranici 4.000 dolarů.
|
1961
Motory: |
V8 4,0 OHV, 230 k |
Karb: 4 bbl |
V8 4,0 OHV, 245 k |
Karb: 2x4 bbl |
V8 4,0 OHV, 270 k |
Karb: 2x4 bbl |
V8 4,0 OHV, 275 k |
Vstřikování paliva |
V8 4,0 OHV, 315 k |
Vstřikování paliva |
Převodovky: |
3-st. a 4-st. mechanická Powerglide
samočinná |
Rozvor: |
2.591 mm |
|
Známý prolis na blatnících, přesahující až do dveří
zmizel. Corvette byla zase o poznání zajímavější, mřížka chladiče
ztratila chrom a stala se kontrastně černou, oproti silnému chromovanému
okraji. To nejdůležitější je ovšem srdce Corvette. Jeho objem byl zvýšen
na 5.400 ccm a síla až na 360 k. Mimo nejvýkonnější verzi se zvýšily
hodnoty i u všech ostatních, přičemž dvojité karburátory nahradily
jednoduché, opět čtyřhrdlové AFB. Standardní nabídku doplnily
bezpečnostní pásy. V roce 1962 přišel čas na splnění přání vývojářů
Corvette. Výroba stoupla o 40% a továrna jela na dvě směny. Tím se
uzavřela kapitola první generace amerického snu, Chevrolet Corvette.
|
1962
Motory: |
V8 5,4 OHV, 250 k |
Karb: 4 bbl Carter |
V8 5,4 OHV, 300 k |
Karb: 4 bbl Carter |
V8 5,4 OHV, 340 k |
Karb: 4 bbl Carter |
V8 5,4 OHV, 360 k |
Vstřikování paliva |
Převodovky: |
3-st. a 4-st. mechanická Powerglide
samočinná |
Rozvor: |
2.591 mm |
|
|
|