Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem (2003) byl vystaven u stánku automobilky Bugatti koncept sportovního vozu, který měl označení EB 18/3 "Chiron". Netrvalo dlouho a inženýři Bugatti představili další model, který technicky i vzhledově vychází právě ze zmiňovaného modelu 18/3 "Chiron" a který měl premiéru na letošní Tokyo Motor Show, kde automobilka Bugatti vystupuje již pod ochrannými křídly koncernu Volkswagen.
Nový model má za úkol připomenout dlouhou a úspěšnou tradici sportovních vozů
Bugatti, zejména ve vytrvalostních závodech. Označení "Veyron" bylo vybráno
podle francouzského závodního jezdce Pierra Veyrona, který jezdil v barvách
Bugatti ve třicátých letech a jehož největším úspěchem bylo vítězství ve
vytrvalostním závodě "24 hodin Le Mans" v roce 1939. Vítězství dosáhl s vozem
Bugatti 57C "Tank"a spolujezdcem Jean-Pierrem Wimillem.
Model EB 18/4 "Veyron" je moderní, sportovní vůz, který se vyznačuje
nekompromisními jízdními vlastnostmi, které má na "svědomí" obdivovaný
koncernový 18-válcový motor ve tvaru W. Vůz je 4380 mm dlouhý a pouze 1206 mm
vysoký, což zaručuje velice efektní vzhled, který je umocněn tříbarevným
lakováním vozu. Modrá a perleťová modrá barva byly vybrány s ohledem na historii
značky. Dalším klasickým poznávacím prvkem u vozů Bugatti je chromovaná mříž
chladiče, která si zachovává klasický tvar, ale je přizpůsobena přísně
aerodynamickému tvaru karosérie. Dalším prvkem jsou přídavné otvory sání, které
spolu s předními světlomety dotvářejí charakteristický vzhled vozů Bugatti.
Krátké přední a zadní převisy karosérie a kulaté křivky umocňují mohutnost vozu,
která je způsobena optickou mohutností zadních bočních panelů karosérie,
dotvářející agresivní vzhled vozu.
Výjimečnost vozu je znatelná také v interiéru, který za krásou exteriéru nijak
nezaostává. Řidič a spolujezdec jsou obklopeni nejkvalitnější kůži, která byla
použita nejen na sedadlech a výplních dveří, ale také na vnitřní straně střechy.
Použitím leštěného hliníku v interiéru dosáhly designéři velice zajímavého
kontrastu s červeno-hnědým koženým čalouněním "Havana". Palubní deska patří také
mezi opravdové klenoty. Jeden kruhový ukazatel je rozdělen čtyřmi dalšími, což
má také své historické kořeny. Stejná filosofie byla použita také na střední
konzole, kde jsou kontrolní prvky umístěny ve třech řadách: 1) chronometr 2)
audio systém 3) automaticky ovládaná klimatizace. Všechny tyto ovládací prvky
designově vycházejí přímo z ovládacích prvků použitých v závodních autech,
stejně jako přepínače nacházející se na středové konzole. Jako symbol lehké
konstrukce přidali konstruktéři hliníkový volant a pedály. Detaily dělají celek
a proto je i zavazadlový prostor pod přední kapotou tvarován přesně podle
zavazadel, které se prodávají se značkou Bugatti.
Technická data:
Technicky koncepce vozu vychází ze sportovních vozů, kdy celková délka vozu je
4380 mm, šířka 1994 mm a konečně výška 1206 mm. Rozvor náprav je 2650 mm a
rozchod vpředu/vzadu je 1712 mm / 1640 mm. Poznávacím znamením jsou také
obrovská 20" palcová kola, která jsou obuta do pneumatik 265/30 R 20 vpředu a
335/30 R 20 vzadu. Optimální trakci zaručuje pohon všech kol, který usměrňuje
obrovskou sílu motoru. Karosérie je kvůli úspoře hmotnosti vyrobena z
karbonových vláken.
Motor:
Motor vychází z modelu 18/3 "Chiron", kde byl stejně jako u nového modelu
umístěn před zadní nápravou. I přes velký počet válců se motor vyvinutý
automobilku Volkswagen vyznačuje velmi kompaktní velikostí. Délka motoru byla
ušetřena seřazením válců do 3 řad po 6-ti válcích ve tvaru W (60(). Kromě své
kompaktnosti vyniká nový motor také velice hladkým chodem. Motor má celkový
obsah 6,3 litru. Motor má čtyřventilovou techniku, což znamená že v zde najdeme
plných 72 ventilů. Elektronické vstřikování zajišťuje optimální chod motoru.
Motor má maximální výkon 408 kW (555 koní) při 6800 ot./min. Velice důležitým
ukazatelem výkonnosti automobilu je točivý moment, který dosahuje maximální
hodnoty 650 Nm při 4000 ot./min. Síla motoru je přenášena přes manuálně
ovládanou převodovku s hydraulicky ovládanou spojku.