Úsporné LED žárovky a zářivky. LED osvětlení do domácností, průmyslu, obchodů. Špičková kvalita a profesionální přístup. Velkoobchodní prodej.
Neexistuji vhodna data!
Databáze je prázdná!
Tatra V-570
Rok vzniku: 1933, Mist k sezeni: 4, Objem valcu: 855 ccm, Pocet valcu: 2, Vrtani x Zdvih: 80 x 85 mm, Rozvod: OHV, Max. rychlost: 75 - 80 km/h, Rozvor: 2320 mm, Rozchod vpredu: 1120 mm, Rozchod vzadu: 1120 mm,
Prototyp aerodynamickeho
lidoveho vozu. Vzduchem chlazeny motor umisteny vzadu.
Tvurci - Hans Ledwinka, Erich Ueberlacker, spoluprace
Paul Jarray. Vuz se seriove nikdy nevyrabel a slouzil
pouze k overeni koncepce, ktera byla uplatnena pozdeji u
aerodynamicke limuziny T 77. Ukazalo se, ze pri nizkych
rychlostech nema aerodynamika vozu prilis velky vliv na
jeho chovani a jizdni odpory.
Tatra 77
Hvezda salonu . . .
Rok vzniku
Vuz mel jiz tehdy
samonosnou karoserii, hnaci agregat z lehkych slitin,
nezavisle zavesena kola ci kapalinove brzdy Lockheed.
Ruzne fotografie z tehdejsi doby ukazuji ruzna reseni
pristupu vzduchu do motoroveho prostoru, kde
konstrukteri hledali optimalni reseni chlazeni motoru a
jeho vlivu na aerodynamiku celeho vozu.
Citujme z tehdejsich
novinovych clanku :
Tatra typ 77 je
senzaci co do konstrukce, vzhledu i vykonnosti, ale neni
senzaci z nebe spadlou, nybrz logickym pokracovanim
cesty, na niz se v Tatre dali pred trinacti lety.
Ideovym zakladem nove Tatry jest: automobil je
organismus, ktery se pojybuje na rozhrani zeme a
vzduchu, ktery je vzduchem do te miry ovlivnovan, ze pri
stoupajici rychlosti je prevazne vetsina motoroveho
vykonu pohlcena a znicena odporem vzduchu. Konstatuji
proste, ze vuz docilil a drzel rychlost 145 km/h, ze ma
uzasnou ovladatelnost, ze jde zatackami tempem primo
nesmyslne rychlym a pritom bezpecne, ze na kazde silnici
jen pluje. Ale hlavni je: neni druheho vozu, v nemz by
rychlosti nad 100 km/h byly tak prijemne a davaly pocit
takove bezpecnosti. Je to pocit uplneho odpoutani se od
zeme, co tento vuz cini vice nez automobilem, vozidlem,
pro ktere bude treba hledat nove jmeno. Vuz, ktery
otvira nove perspektivy konstrukci i automobilove praxi.
Celkova produkce tohoto
vozu byla 105 kusu. K dnesnimu dni se na celem svete
dochovalo zrejme jen 8 exemplaru tohoto automobilu,
ktery je dodnes ozdobou vsech historickych vystav a jeho
cena je dnesnimi penezi jen tezko vycislitelna.
Tatra 77a
Rok vzniku: 1935 Mist k sezeni: 5 Objem valcu: 3376 ccm Pocet valcu: V 8 Vrtani x Zdvih: 80 x 84 mm Kompresni pomer: 6.0 : 1 Rozvod: OHC Max. vykon: 53 kW/3500 ot. Krout. moment: 148 Nm/2400 ot. Spotreba paliva: 14 l/100 km Max. rychlost: 150 km/h Rozvor: 3150 mm Rozchod vpredu: 1300 mm Rozchod vzadu: 1300 mm Hmotnost: 1780 kg
Tatra 77a je vyvojovym pokracovanim typu T77. Zmeny byly vedeny usilim o zlepseni dynamiky automobilu, cemuz byly podrizeny upravy na motoru a castecne i na karoserii.
Motor je stale vzduchem chlazeny osmivalec z lehkych slitin ulozeny za zadni napravou, pohanejici zadni kola. Tentokrat vsak se zvysenym objemem a vykonem. Diky tomu se zlepsila akcelerace, maximalni rychlost se posunula na 150 km/h a klesla spotreba. Udaj kolem 14 l/100 km je treba brat s ohledem na pouzivane palivo. Vuz jezdil na lihobenzinovou smes, ktera ma nizsi vyhrevnost a tim stoupa i spotreba.
Dalsi drobne upravy se tykaly karoserie. Byly zapusteny zadni blatniky, sani vzduchu do motoroveho prostoru se definitivne presunulo na strechu a bylo upraveno zaskleni kabiny.
V nekterych verzich byl prostor na zadnich sedadlech oddelen mezistenou, byla montovana oteviraci strecha, interier byl samozrejme kvalitne calounen.
Celkova produkce cinila 150 kusu a oproti vozu T77 se tento dochoval ve vetsich poctech a neni jiz takovou vzacnosti.
T 80
Decentni reprezentace
Rok vzniku
Mist k
sezeni
Objem
valcu
Pocet
valcu
Vrtani x
Zdvih
Rozvod
Max. vykon
Spotreba
paliva
Max.
rychlost
Rozvor
Rozchod
vpredu
Rozchod
vzadu
Hmotnost
Cena
Tatra 80 byl automobil
nejvyssi kategorie urceny predevsim pro reprezentaci.
Zaroven to byl posledni automobil znacky Tatra s
kapalinou chlazenym motorem. Take byl jednem ze dvou
typu automobilu, vyrabenych v Ceskoslovensku, jenz byl
vybaven 12-ti valcovym motorem.
Motor byl kapalinou
chlazeny kompaktni vidlicovy dvanactivalec s rozvodem
SV, vybaveny dvema dvojitymi spadovymi karburatory
Zenith 36 DV, dvojitym bateriovym zapalovanim Bosch,
ktere melo pro kazdou radu valcu samostatny okruh a
celkova konstrukce motoru byla vedena snahou o co
nejtissi a nejkultivovanejsi chod.
Vuz se vyrabel s nekolika
typy karoserii, ktere byly posazeny na podvozku, jehoz
konstrukce byla pro Tatru typicka a u nakladnich
automobilu pretrvava dodnes. Zaklad tvorila centralni
nosna roura, jiz prochazel bezkloubovy hnaci hridel a ke
ktere byl vpredu pripojen motor, vzadu diferencial s
vykyvnymi poloosami a vpredu predni naprava -
paralelogram.
Celkova produkce tohoto
typu cinila 22 (25) kusu. Jeden z exemplaru (vuz
prezidenta Masaryka) je vystaven v Narodnim technickem
muzeu v Praze.
T 87
Tatra dobyva svet . . .
Tento automobil primo
navazuje na predchozi typ T 77 resp. T 77a. Pri
modernizaci byla razantne snizena hmotnost vozu a zvysen
vykon motoru, ktery byl vybaven plnoprutokovym filtrem
oleje, naporovym chladicem oleje, dvojitym spadovym
karburatorem ci pulkulovitymi spalovacimi prostory.
Vackove hridele byly pohaneny retezy. Motor jako celek
byl chlazen dvema odstredivymi dmychadly.
Ctyrstupnova prevodovka
byla v jednom bloku s diferencialem, vybavena tlakovym
obeznym mazanim a synchronizaci 3 a 4 stupne.
Kapalinove brzdy Lockheed
pusobily na vsechna ctyri kola, rizeni hrebenove,
umistene vlevo. Nezavisle zavesena kola, vzadu vykyvne
polonapravy, listove pruziny, kapalinove tlumice
perovani.
Interier byl zarizen
velmi vkusne, s kvalitnim calounenim, velurovymi
koberci, sedadly s plnou luzkovou upravou, loketnimi
operkami a mnoha odkladacimi prostory. Zaskleni bylo
bezpecnostnimi skly. Dalsi vybavou bylo napr. autoradio
a oteviraci strecha.
Tatra 87 se ukazala byt
velice spolehlivym a trvanlivym automobilem, ktery bez
problemu snasel provoz po spatnych cestach ci hrube
zachazeni ze strany ridice. Soucasne byla velice dobrym
exportnim artiklem, znacne mnozstvi techto vozu se
vyvezlo do zahranici vcetne takovych zemi, jako jsou
Jihoafricka republika, Egypt, Argentina, ale i Madarsko,
Rumunsko, SSSR, Belgie, Nemecko, Rakousko, Francie,
Svedsko ci dokonce Australie. Mezi zname osobnosti,
ktere tento vuz pouzivaly byli napr. Nucio Bertone,
Sophia Liebigova, Eliska Junkova, Hans Ledwinka, Antonin
Zapotocky ci Klement Gottwald. Velky obdiv sklidil tento
vuz take pri ceste panu Hanzelky a Zikmunda kolem sveta.
V roce 1940 byly
postaveny take 2 kusy v provedeni kabrioletu se skladaci
platenou strechou. Po druhe svetove valce se automobil
vyrabel az do roku 1950, prevazne pro potreby statnich
organu. Ke konci vyroby vzniklo take nekolik kusu
vybavenych novymi motory T603, se kterymi dosahovaly
tyto automobily rychlosti pres 170 km/h. Celkem bylo
vyrobeno 2023 kusu tohoto vozu.
T 97
Zakazane zbozi . . .
Rok vzniku
Mist k
sezeni
Objem
valcu
Pocet
valcu
Vrtani x
Zdvih
Kompresni
pomer
Rozvod
Max. vykon
Krout.
moment
Spotreba
paliva
Zrychleni
0-100 km/h
Max.
rychlost
Rozvor
Rozchod
vpredu
Rozchod
vzadu
Hmotnost
Cena
Tatra 97 byla mensi a
lidovejsi alternativou k typum T 77 resp T 87. Pohanel
ji vzduchem chlazeny plochy kompaktni ctyrvalec ulozeny
za zadni pohanenou napravou. Vuz dosahoval rychlosti 130
km/h s prumernou provozni spotrebou kolem 11 l/100 km.
Jednou ze zajimavosti tohoto vozu je to, ze topeni se
dodavalo jen na zvlastni prani.
Osudnou se tomuto malemu
automobilu stala jeho prezentace v Berline v roce 1939.
Vystavy se ucastnil tez nemecky vuz KDF (= pozdeji VW
Brouk). O oba vozy se velice zajimali nejvyssi
predstavitele tehdejsiho Hitlerovskeho Nemecka v cele se
samotnym vudcem. Ten si, podle dolozenych svedectvi,
nechal oba vozy predvest a vzajeme porovnat. Srovnani
potvrdilo, ze Tatra nabizi vsestranne lepsi automobil,
navic s prvky ruznych nadstandardnich vybav; v te doba
Tatra nabizela mimo jine 9 druhu metaliz. Stalo se
tudiz, co se tehdy stat muselo - z Berlina prisel prikaz
k zastaveni vyroby typu T 97.
Mala perlicka na zaver.
Automobil byl v roce 1941 podroben mereni v
aerodynamickem tunelu ve Stuttgartu, pri kterem byl
zjisten soucinitel odporu vzduchu Cx=0.259, coz je
hodnota, kterou nedosahuji leckere soucasne automobily.
T 604 - Ceskoslovensky
projekt
Rok vzniku
Mist k
sezeni
Objem
valcu
Pocet
valcu
Vrtani x
Zdvih
Rozvod
Max. vykon
Krout.
moment
Spotreba
paliva
Zrychleni
0-100 km/h
Max.
rychlost
Rozvor
Rozchod
vpredu
Rozchod
vzadu
Hmotnost
Cena ..
V roce 1954 vypsaly
Ceskoslovenske statni a stranicke organy soutez, ze
ktere mel vyjit projekt noveho lidoveho vozu. V
Koprivnici si jeste dobre pamatovali odebrani vyroby
osobnich vozu v roce 1951 a jejich prevedeni do AZNP. K
tomu bylo nadmiru jasne, ze tento automobil, pokud
spatri svetlo sveta, nebude nikdy vyraben v Tatre a
souteze se tudiz puvodne vubec nehodlali ucastnit.
Jak uz to vsak v zivote
chodi, navrh do souteze proste dat museli. Behem
nekolika tydnu tedy vznikl navrh maleho automobilu, ve
kterem bylo takrka vse podrizeno funkcnosti a
ekonomicnosti vyroby. Paradoxy nechodily po horach, ale
po Ceskoslovenskem hospodarstvi a navrh Tatry byl
hodnocen jako vitezny.
Vuz mel mit samonosnou
dvoudverovou karoserii a vzadu ulozeny plochy ctyrvalec
chlazeny vzduchem (Ze by Trabant s motorem vzadu ???).
Odperovani predni napravy zajistovalo pricne listove
pero, zadni napravy potom vinute pruziny.
Elektroinstalace 12 V, bateriove zapalovani. Dalsi udaje
o tomto voze nejsou znamy.
Automobil jako takovy
nebyl nikdy postaven a zustal jen v papirove podobe
technickych vykresu. Pozdeji byl udajne jeho motor
postaven v AZNP Mlada Boleslav podle puvodni
dokumentace. O dalsim osudu tohoto motoru vsak
Mladoboleslavske prameny mlci.
Tento web site byl
vytvořen prostřednictvím phpRS
- redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
|
automagazín | akvamagazín | metromagazín | mobilmagazín | pivomagazín | hokejmagazín |
Copyright: Bredik projekt © 2005, Layout by Idealprint.cz |