Automobily Tatra od r. 1969

Autor: i-magazin.cz <info(at)i-magazin.cz>, Téma: Autokatalog, Vydáno dne: 14. 05. 2006



T 613 Coupe

Sirotek . . .  

Rok vzniku 1969

Mist k sezeni 4

Objem valcu 3498 ccm

Pocet valcu 8

Vrtani x Zdvih 85 x 77 mm

Rozvod 2x2 OHC

Max. vykon 128 kW/5000 ot.

Krout. moment 270 Nm/3500 ot.

Spotreba paliva cca 20 l/100 km

Zrychleni 0-100 km/h 11 s

Max. rychlost 190 km/h

Rozvor 2980 mm

Rozchod vpredu 1500 mm

Rozchod vzadu 1510 mm

Hmotnost 1670 kg

Cena  ..  

 

Ctyrmistne sportovni kupe na bazi vozu T 613. Do seriove vyroby se bohuzel nedostalo a zustalo jen u prototypu. Celkem byly vyrobeny dva kusy tohoto prekrasneho automobilu, z nichz byl jeden zcela znicen pri tezke havarii. Proslychalo se, ze s nim havaroval syn jednoho tehdejsiho vysokeho statniho predstavitele. Vrak tohoto automobilu posleze objevil v Kovosrotu jeden sberatel ze Slovenska, ktery jej renovuje do puvodniho stavu.

Vuz je pohanen vzduchem chlazenym osmivalcem jako T 613, stejne jsou i ostatni podvozkove organy.

 

T 613 Cabriolet

Jedeme na prehlidku . . .

Rok vzniku 1980

Mist k sezeni 4

Objem valcu 3498 ccm

Pocet valcu 8

Vrtani x Zdvih 85 x 77 mm

Rozvod 2x2 OHC

Max. vykon 130 kW/5200 ot.

Krout. moment 270 Nm/3300 ot

Spotreba paliva ..

Zrychleni 0-100 km/h 18-20 s

Max. rychlost 140 km/h

Rozvor 3150 mm

Rozchod vpredu 1520 mm

Rozchod vzadu 1520 mm

Hmotnost ..

Cena  ..  

Tatra 613 Cabriolet je automobil, postaveny predevsim kvuli vojenskym prehlidkam, napr. u prilezitosti VRSR, 9.kvetna ci 28. rijna. Vychazi z platformy vozu T 613 Special, tj. vozu s prodlouzenym rozvorem a vyssi vybavenosti.

U tohoto typu automobilu byla pouzita poprve a zatim naposledy automaticka prevodovka s hydrodynamickym menicem tociveho momentu, ktera mimo jine umoznovala prakticky libovolne pomalou "prehlidkovou jizdu" rychlosti chuze. Strecha byla platena, shrnovaci, u jednoho vozu pevna, odnimaci.

Automobilu se vyrobilo pouze 5 kusu a v soucasne dobe jsou prakticky vyhradne ve vlastnictvi sberatelu.

 

T 613 Special

Rok vzniku 1980

Mist k sezeni 4

Objem valcu 3495 ccm

Pocet valcu 8

Vrtani x Zdvih 85 x 77 mm

Rozvod 2x2 OHC

Max. vykon 130 kW/5200 ot.

Krout. moment 270 Nm/3300 ot.

Spotreba paliva EHK 11.2/14.1/18.3 l/100 km

Zrychleni 0-100 km/h 12.7 s

Max. rychlost 180 km/h

Rozvor 3130 mm

Rozchod vpredu 1520 mm

Rozchod vzadu 1520 mm

Hmotnost 1840 kg

Cena ..

Tatra 613 Special je prodlouzenou reprezentacni verzi zakladniho modelu T 613. Diky delsimu rozvoru se zvetsil interier, coz bylo vesmes vyuzito pro zvyseni pohodli cestujicich na zadnich sedadlech. Krome prodlouzeneho rozvoru se automobil od zakladniho modelu odlisoval jeste v dalsich detailech, ktere si zde uvedeme. V dnesni dobe se nam mohou prvky uvadene vybavy jevit jako naprosta samozrejmost, ale nezapomenme, ze se psal rok 1980, kdy tato vybava nebyla samozrejma ani u zapadnich vozu vyssich trid.

Pro tento vuz byl pouzit osvedceny osmivalcovy vzduchem chlazeny motor prevzaty ze zakladniho typu, ale s vykonem mirne zvysenym na 130 kW. Prevodovka byla ctyrstupnova s "kratsim" stalym prevodem. Tuto zmenu staleho prevodu si vynutila vetsi hmotnost vozu a pozadavek na zachovani dynamickych parametru. Pribyl posilovac rizeni, posilovac spojky. Motor byl dale vybaven kompletnim zaloznim systemem zapalovani a zaloznim palivovym cerpadlem. (Pri eventuelnim uteku stranickych organu pred teroristy se nesmelo nic porouchat a kdyz, tak se proste prepnulo na zalohu.) Alternator 75 A. Zvlastni vybavou byly zesilene pneumatiky. Nektere vozy byly ojedinele vybaveny motory s objemem zvysenym k hranici 4000 ccm a vykonem kolem 190 kW.

Prejdeme do interieru vozidla a ostatni vybave. Vuz mel odlisnou pristrojovou desku s vice kontrolnimi prvky a osvetlenymi odkladacimi prihradkami. Standardni vybavou byly elektricky ovladana okna, elektricky seriditelna popripade vyhrivana zpetna zrcatka, klimatizace, dve nezavisla topeni, dale kvalitni stereo-audiosouprava s radiomegnetofonem a ctyrmi reproduktory, centralni zamykani dveri, radiotelefon popr. radiostanice, tachograf, stahovaci rolety na oknech apod. Oproti standardnimu typu bylo upraveno vetrani vozidla.

Vuz byl dale vybavem odlisnymi svetlomety se steraci, ostrikovaci a regulaci sklonu svetel v zavislosti na zatizeni vozidla. Dalsi drobnosti usnadnovaly udrzbu vozidla, napr. snimace opotrebeni brzdovych desticek, snimac hladiny v ostrikovaci atd. Ukazatele smeru byly pozdeji pouzity pri modernizaci vozu v zakladnim provedeni.

Prevazne pouziti tohoto automobilu bylo pro vrcholne stranicke a statni organy. Dnes tyto automobily prechazeji postupne do naruci sberatelu a v beznem provozu se s nimi jiz prilis nesetkame. Od typove rady T 614-4Mi jiz nejsou mezi standardni a prodlouzenou verzi (s vyjimkou delky) prakticky zadne rozdily a oznaceni se zmenilo ze "Special" na "Long".

Nekolik vozu tohoto typu dodnes pouziva policejni protiteroristicka jednotka jako zasahova vozidla. Vozy maji predevsim vyrazne zvyseny vykon motoru, snad az ke hranici 220 kW (300 k).

Pripadny zajemce o koupi ojeteho vozu T613-Special se musi pripravit na skutecnost, ze tento automobil bude velice tezko shanet a zaplati za nej nemaly obnos. Dle technickeho stavu lze dnes predpokladat cenu od 180 000 Kc vyse.

 

T President

Tatra President

 

Tatra President byl pokus o modernizaci typu T 613, pri ktere se menil pouze exterier vozu. Autorem zmen karoserie byl cesky designer Vaclav Kral, ktery dostal za ukol prepracovat vzhled vozu, ale aby to pokud mozno skoro nic nestalo.

Tento vuz mel puvodne oznaceni Tatra Premier. V te dobe v tovarne vladl americky management, ktery rozhodne rozvoji znacky prilis nepral, nicmene, aby po nem zustal zapis v historii, prejmenoval tento vuz na Tatra President.

Seriova vyroba nebyla nikdy zahajena, nebot - jak jiz bylo zmineno - americky management rozvoji vyroby prilis nepral (to je velmi slusne receno) a posleze behem casteho stridani reditelu pronesl jeden z nich (snad 12. nebo 14. ?) - "To je moc podobne zahranicnim autum !" a smetl projekt ze stolu.

Automobil je ulozen v tovarnim muzeu v Koprivnici, kde je mozno si jej prohlednout.

 

T 700

Tatra 700

Kralovna kraloven . . .

 

Tatra 700 je automobil primo navazujici na predchozi typ T 613, jehoz vznik se datuje na pocatek 70 let. Ackoliv tehdy vzniklo velice nadcasove dilo, ktere proslo nekolika modernizacemi, bylo rozhodnuto o celkove rekonstrukci tohoto vozu. Prvnim pokusem byla Tatra President, dilo ceskeho designera Vaclava krale, ktera vsak byla zamitnuta, nebot slo pouze o upravu exterieru vozu. Byla tedy navazana spoluprace s Geoffem Wardlem, designerem, ktery stylizoval automobily Saab ci Chrysler.

T700-interierPri rekonstrukci se zmenil jak exterier tak i interier vozu. V interieru jsou pouzitu zejmena klasicke materialy jako kuze, drevo, chrom apod. Interier vozu je velice pohodlny, nad miru prostorny, velmi dobre odhlucneny. Upravy exterieru mely krome zmeny vzhledu vozu za ukol i snizit aerodynamicky hluk pri vyssich rychlostech vozidla. Motor a podvozkove organy byly prevzaty z predchoziho typu T 613.

Tatra 700 se diky sve konstrukci radi mezi nejbezpecnejsi vozidla na svete, neni prakticky znam pripad havarie, pri ktere by posadka Tatry utrpela smrtelna zraneni. K tomu i na prvni pohled prispiva temer dvoumetrova deformacni zona karoserie, bezpecnostni konstrukce volantu, tuha kabina, vyztuhy v podlaze apod.

T700-interierMotor je klasicky vzduchem chlazeny osmivalec ulozeny nad zadni pohanenou napravou. Je vybaven elektronickou regulaci chlazeni, elektronickym vicebodovym postupnym vstrikovanim paliva, dvema rizenymi trojcestnymi katalyzatory ci vyfukovym potrubim z antikorozniho materialu a dalsimi systemy. Motor se vyznacuje neobycejnou pruznosti, jiz pri 1000 ot/min. je k dispozici 220 Nm tociveho momentu. Cinnost motoru vcetne dalsich zarizeni je rizena pocitacem GEMS REM8CZ. Predni naprava je typu McPherson, zadni naprava ma suvna ramena a hnaci hridele s homokinetickymi klouby. Prevodovka je petistupnova, primo razena, pripravovala se i verze s automatickou prevodovkou. Ctyrpistove kotoucove brzdy s chlazenymi kotouci na vsech ctyrech kolech.

Automobil je mimo jine vybaven servorizenim ZF, klimatizaci Diavia, dvema nezavislymi topenimi Eberspacher umoznujicimi dosazeni jine teploty v leve a prave polovine vozu, kvalitni audiosoustavou, calounenim v prave kuzi, na prani potom napr. radiotelefonem, televizi, videem, barem, chladnickou, anatomickymi vsestranne elektricky seriditelnymi sportovnimi sedadly Recaro, samostmivacimi zpetnymi zrcatky apod. Nedodava se snad pouze bazen a krb.

Na vozidlo se poskytuje 5-ti leta zaruka proti korozi, 18-ti mesicni "absolutni" zaruka, to vse bez omezeni poctu ujetych kilometru. Motor se dodava jiz castecne zabehnuty nekolika hodinami provozu na brzde. K tomu vsemu je zajisten nepretrzity 24 hodinovy servis. Kilometrovy probeh podvozkovych organu bez problemu prekracuje 300 000 km. Celkovy pocet vyrobenych vozu neprevysuje 100, navic v cervnu roku 1998 byla jejich vyroba "docasne prerusena". V soucasne dobe se tento automobil i jako ojety velice tezko shani, jeho cena (ojeteho) se pohybuje kolem 900 000 Kc.

T700-zezaduVzhledem k tomu, ze toto nejsou oficialni stranky firmy Tatra, musim se na tomto miste zminit o neschopnosti marketingu Tatry, ktery dokazal "zabit" velice kvalitni vuz. Prezentace tohoto vozu se vzdy dely za zavrenymi dvermi, na ktere mela pristup jenom hrstka vyvolenych. Vuz nebyl prakticky nikde vystavovan, ackoli napr. v zahranici o nej byl pomerne zajem, tak jako ostatne o vsechny vyrobky Tatry. Taktez o exportu radeji pomlcet. K tomu je treba pripocist "automobilovou politiku" Ceskych vlad od roku 1993 az do roku 1998 vcetne, ktere davaly prednost zahranicnim vozum; citujme byvaleho ministra Vodicku - "Mam rad vsechno co je Americke" - a proto si poridil automobil Chrysler nebo vzpomenme na byvaleho ministra Pilipa a jeho zalibu v terennich autech.

Dle poslednich, oficialne nepotvrzenych, informaci byla vyroba vozu T 700 "obnovena" kusovym zakazkovym zpusobem, tj. vyhradne na objednavku po zaplaceni primerene zalohy predem.

 

T 700 GT

Tatra 700 GT

Nejrychlejsi . . .

Rok vzniku 1996

Mist k sezeni 4

Objem valcu 4500 ccm

Pocet valcu 8

Vrtani x Zdvih ..

Rozvod 2x2 OHC

Max. vykon 302 kW/8000 ot.

Krout. moment 490 Nm/6800 ot.

Spotreba paliva ..

Zrychleni 0-100 km/h 5.0 s

Zrychleni 0-200 km/h 18.0 s

Max. rychlost 316 km/h

Rozvor 2980 mm

Rozchod vpredu 1520 mm

Rozchod vzadu 1520 mm

Hmotnost 1520 kg

Cena cca od 2 000 000 Kc

 

Tatra 700 GT je ctyrmistny cestovni automobil kategorie GT, vychazejici na rozdil od limuziny T 700 z kratsi platformy s rozvorem pouze 2980 mm. Vnitrni vybava vozu je ponekud chudsi a misto dreva a prave kuze jsou pouzity latkove ci kozenkove vyplne a calouneni a plastove vylisky, cimz svou vybavou odpovida starsim typum T 613.

Vuz je pohanen vzduchem chlazenym osmivalcem s objemem zvetsenym na 4500 ccm a dale zvysenym vykonem, vybaveny vicebodovym vstrikovanim paliva a na rozdil od standardnich verzi T 700 naporovym chladicem oleje. Motor je ulozen vzadu nad zadni napravou a pohani zadni kola. Podvozkove zmeny jsou oproti T 700 minimalni, pouze se upravilo odperovani naprav.

Parametry tohoto vozu jsou minimalne srovnatelne s vozy Alpina B10, B12, Jaguar XJR ci Audi S8 pri velice zajimave cene. Navic produkce tohoto vozu je kusovou zalezitosti, takze veskere vyrobene exemplare patrne skonci v garazich sberatelu.