T 613 Coupe
Sirotek . . .
Rok vzniku
Mist k
sezeni
Objem
valcu
Pocet
valcu
Vrtani x
Zdvih
Rozvod
Max. vykon
Krout.
moment
Spotreba
paliva
Zrychleni
0-100 km/h
Max.
rychlost
Rozvor
Rozchod
vpredu
Rozchod
vzadu
Hmotnost
Cena ..
Ctyrmistne sportovni kupe
na bazi vozu T 613. Do seriove vyroby se bohuzel
nedostalo a zustalo jen u prototypu. Celkem byly
vyrobeny dva kusy tohoto prekrasneho automobilu, z nichz
byl jeden zcela znicen pri tezke havarii. Proslychalo
se, ze s nim havaroval syn jednoho tehdejsiho vysokeho
statniho predstavitele. Vrak tohoto automobilu posleze
objevil v Kovosrotu jeden sberatel ze Slovenska, ktery
jej renovuje do puvodniho stavu.
Vuz je pohanen vzduchem
chlazenym osmivalcem jako T 613, stejne jsou i ostatni
podvozkove organy.
T 613 Cabriolet
Jedeme na prehlidku . . .
Rok vzniku
Mist k
sezeni
Objem
valcu
Pocet
valcu
Vrtani x
Zdvih
Rozvod
Max. vykon
Krout.
moment
Spotreba
paliva
Zrychleni
0-100 km/h
Max.
rychlost
Rozvor
Rozchod
vpredu
Rozchod
vzadu
Hmotnost
Cena ..
Tatra 613 Cabriolet je
automobil, postaveny predevsim kvuli vojenskym
prehlidkam, napr. u prilezitosti VRSR, 9.kvetna ci 28.
rijna. Vychazi z platformy vozu T 613 Special, tj. vozu
s prodlouzenym rozvorem a vyssi vybavenosti.
U tohoto typu automobilu
byla pouzita poprve a zatim naposledy automaticka
prevodovka s hydrodynamickym menicem tociveho momentu,
ktera mimo jine umoznovala prakticky libovolne pomalou
"prehlidkovou jizdu" rychlosti chuze. Strecha byla
platena, shrnovaci, u jednoho vozu pevna, odnimaci.
Automobilu se vyrobilo
pouze 5 kusu a v soucasne dobe jsou prakticky vyhradne
ve vlastnictvi sberatelu.
T 613 Special
Rok vzniku
Mist k
sezeni
Objem
valcu
Pocet
valcu
Vrtani x
Zdvih
Rozvod
Max. vykon
Krout.
moment
Spotreba
paliva EHK
Zrychleni
0-100 km/h
Max.
rychlost
Rozvor
Rozchod
vpredu
Rozchod
vzadu
Hmotnost
Cena
Tatra 613 Special je
prodlouzenou reprezentacni verzi zakladniho modelu T
613. Diky delsimu rozvoru se zvetsil interier, coz bylo
vesmes vyuzito pro zvyseni pohodli cestujicich na
zadnich sedadlech. Krome prodlouzeneho rozvoru se
automobil od zakladniho modelu odlisoval jeste v dalsich
detailech, ktere si zde uvedeme. V dnesni dobe se nam
mohou prvky uvadene vybavy jevit jako naprosta
samozrejmost, ale nezapomenme, ze se psal rok 1980, kdy
tato vybava nebyla samozrejma ani u zapadnich vozu
vyssich trid.
Pro tento vuz byl pouzit
osvedceny osmivalcovy vzduchem chlazeny motor prevzaty
ze zakladniho typu, ale s vykonem mirne zvysenym na 130
kW. Prevodovka byla ctyrstupnova s "kratsim" stalym
prevodem. Tuto zmenu staleho prevodu si vynutila vetsi
hmotnost vozu a pozadavek na zachovani dynamickych
parametru. Pribyl posilovac rizeni, posilovac spojky.
Motor byl dale vybaven kompletnim zaloznim systemem
zapalovani a zaloznim palivovym cerpadlem. (Pri
eventuelnim uteku stranickych organu pred teroristy se
nesmelo nic porouchat a kdyz, tak se proste prepnulo na
zalohu.) Alternator 75 A. Zvlastni vybavou byly zesilene
pneumatiky. Nektere vozy byly ojedinele vybaveny motory
s objemem zvysenym k hranici 4000 ccm a vykonem kolem
190 kW.
Prejdeme do interieru
vozidla a ostatni vybave. Vuz mel odlisnou pristrojovou
desku s vice kontrolnimi prvky a osvetlenymi odkladacimi
prihradkami. Standardni vybavou byly elektricky ovladana
okna, elektricky seriditelna popripade vyhrivana zpetna
zrcatka, klimatizace, dve nezavisla topeni, dale
kvalitni stereo-audiosouprava s radiomegnetofonem a
ctyrmi reproduktory, centralni zamykani dveri,
radiotelefon popr. radiostanice, tachograf, stahovaci
rolety na oknech apod. Oproti standardnimu typu bylo
upraveno vetrani vozidla.
Vuz byl dale vybavem
odlisnymi svetlomety se steraci, ostrikovaci a regulaci
sklonu svetel v zavislosti na zatizeni vozidla. Dalsi
drobnosti usnadnovaly udrzbu vozidla, napr. snimace
opotrebeni brzdovych desticek, snimac hladiny v
ostrikovaci atd. Ukazatele smeru byly pozdeji pouzity
pri modernizaci vozu v zakladnim provedeni.
Prevazne pouziti tohoto
automobilu bylo pro vrcholne stranicke a statni organy.
Dnes tyto automobily prechazeji postupne do naruci
sberatelu a v beznem provozu se s nimi jiz prilis
nesetkame. Od typove rady T 614-4Mi jiz nejsou mezi
standardni a prodlouzenou verzi (s vyjimkou delky)
prakticky zadne rozdily a oznaceni se zmenilo ze
"Special" na "Long".
Nekolik vozu tohoto typu
dodnes pouziva policejni protiteroristicka jednotka jako
zasahova vozidla. Vozy maji predevsim vyrazne zvyseny
vykon motoru, snad az ke hranici 220 kW (300 k).
Pripadny zajemce o koupi
ojeteho vozu T613-Special se musi pripravit na
skutecnost, ze tento automobil bude velice tezko shanet
a zaplati za nej nemaly obnos. Dle technickeho stavu lze
dnes predpokladat cenu od 180 000 Kc vyse.
T President
Tatra President byl pokus
o modernizaci typu T 613, pri ktere se menil pouze
exterier vozu. Autorem zmen karoserie byl cesky designer
Vaclav Kral, ktery dostal za ukol prepracovat vzhled
vozu, ale aby to pokud mozno skoro nic nestalo.
Tento vuz mel puvodne
oznaceni Tatra Premier. V te dobe v tovarne vladl
americky management, ktery rozhodne rozvoji znacky
prilis nepral, nicmene, aby po nem zustal zapis v
historii, prejmenoval tento vuz na Tatra President.
Seriova vyroba nebyla
nikdy zahajena, nebot - jak jiz bylo zmineno - americky
management rozvoji vyroby prilis nepral (to je velmi
slusne receno) a posleze behem casteho stridani reditelu
pronesl jeden z nich (snad 12. nebo 14. ?) - "To je moc
podobne zahranicnim autum !" a smetl projekt ze stolu.
Automobil je ulozen v
tovarnim muzeu v Koprivnici, kde je mozno si jej
prohlednout.
T 700
Kralovna kraloven . . .
Tatra 700 je automobil
primo navazujici na predchozi typ T 613, jehoz vznik se
datuje na pocatek 70 let. Ackoliv tehdy vzniklo velice
nadcasove dilo, ktere proslo nekolika modernizacemi,
bylo rozhodnuto o celkove rekonstrukci tohoto vozu.
Prvnim pokusem byla Tatra President, dilo ceskeho
designera Vaclava krale, ktera vsak byla zamitnuta,
nebot slo pouze o upravu exterieru vozu. Byla tedy
navazana spoluprace s Geoffem Wardlem, designerem, ktery
stylizoval automobily Saab ci Chrysler.
Tatra 700 se diky sve
konstrukci radi mezi nejbezpecnejsi vozidla na svete,
neni prakticky znam pripad havarie, pri ktere by posadka
Tatry utrpela smrtelna zraneni. K tomu i na prvni pohled
prispiva temer dvoumetrova deformacni zona karoserie,
bezpecnostni konstrukce volantu, tuha kabina, vyztuhy v
podlaze apod.
Automobil je mimo jine
vybaven servorizenim ZF, klimatizaci Diavia, dvema
nezavislymi topenimi Eberspacher umoznujicimi dosazeni
jine teploty v leve a prave polovine vozu, kvalitni
audiosoustavou, calounenim v prave kuzi, na prani potom
napr. radiotelefonem, televizi, videem, barem,
chladnickou, anatomickymi vsestranne elektricky
seriditelnymi sportovnimi sedadly Recaro, samostmivacimi
zpetnymi zrcatky apod. Nedodava se snad pouze bazen a
krb.
Na vozidlo se poskytuje
5-ti leta zaruka proti korozi, 18-ti mesicni "absolutni"
zaruka, to vse bez omezeni poctu ujetych kilometru.
Motor se dodava jiz castecne zabehnuty nekolika hodinami
provozu na brzde. K tomu vsemu je zajisten nepretrzity
24 hodinovy servis. Kilometrovy probeh podvozkovych
organu bez problemu prekracuje 300 000 km. Celkovy pocet
vyrobenych vozu neprevysuje 100, navic v cervnu roku
1998 byla jejich vyroba "docasne prerusena". V soucasne
dobe se tento automobil i jako ojety velice tezko shani,
jeho cena (ojeteho) se pohybuje kolem 900 000 Kc.
Dle poslednich, oficialne
nepotvrzenych, informaci byla vyroba vozu T 700
"obnovena" kusovym zakazkovym zpusobem, tj. vyhradne na
objednavku po zaplaceni primerene zalohy predem.
T 700 GT
Nejrychlejsi . . .
Rok vzniku
Mist k
sezeni
Objem
valcu
Pocet
valcu
Vrtani x
Zdvih
Rozvod
Max. vykon
Krout.
moment
Spotreba
paliva
Zrychleni
0-100 km/h
Zrychleni
0-200 km/h
Max.
rychlost
Rozvor
Rozchod
vpredu
Rozchod
vzadu
Hmotnost
Cena
Tatra 700 GT je
ctyrmistny cestovni automobil kategorie GT, vychazejici
na rozdil od limuziny T 700 z kratsi platformy s
rozvorem pouze 2980 mm. Vnitrni vybava vozu je ponekud
chudsi a misto dreva a prave kuze jsou pouzity latkove
ci kozenkove vyplne a calouneni a plastove vylisky, cimz
svou vybavou odpovida starsim typum T 613.
Vuz je pohanen vzduchem
chlazenym osmivalcem s objemem zvetsenym na 4500 ccm a
dale zvysenym vykonem, vybaveny vicebodovym vstrikovanim
paliva a na rozdil od standardnich verzi T 700 naporovym
chladicem oleje. Motor je ulozen vzadu nad zadni
napravou a pohani zadni kola. Podvozkove zmeny jsou
oproti T 700 minimalni, pouze se upravilo odperovani
naprav.
Parametry tohoto vozu jsou minimalne srovnatelne s vozy Alpina B10, B12, Jaguar XJR ci Audi S8 pri velice zajimave cene. Navic produkce tohoto vozu je kusovou zalezitosti, takze veskere vyrobene exemplare patrne skonci v garazich sberatelu.