i-magazin.cz
  Doporučujeme

 

 

  Kalendář
<<  Srpen  >>
PoÚtStČtSoNe
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
  Vyhledávání
Vyhledat text

 
  LED-ekosvetla.cz


www.led-ekosvetla.cz

Úsporné LED žárovky a zářivky. LED osvětlení do domácností, průmyslu, obchodů. Špičková kvalita a profesionální přístup. Velkoobchodní prodej.

  Anketa
Jaký z těchto vozů je nejhezčí?

Ford Mustang GT-350R r.66 (5290 hl.)
 
Chevrolet Corvette r.57 (2385 hl.)
 
Škoda 110 R (3088 hl.)
 
Opel Manta (2229 hl.)
 
Pontiac GTO r.69 (2194 hl.)
 
Opel GT r.72 (2276 hl.)
 
Ferrari 365 GT r.68 (2195 hl.)
 
BMW 507 r.58 (2194 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 21851
  TOP 5 články

Neexistuji vhodna data!

  Reklama
  Poslední komentáře

Databáze je prázdná!

  Inzeráty
20.4.2009 - Praha
poptávka (Ostatní)
www.welcomecard.cz
 
Automagazín >> Historie automobilek >> Renault - historie automobilky
Renault - historie automobilky
  Louis Renault byl černou ovcí rodiny. Jeho bratři Marcel a Fernand studovali na univerzitě, zatímco Louis jen s potížemi dokončil základní školu. Více než o učebnice se zajímal o techniku. Jako učeň dělal práci mechanika u několika firem včetně De Dionu a Serpolletu. Jelikož jeho otec byl zámožný mohl si Louis koupit vlastní automobil. V roce 1898 rozebral svou tříkolku De Dion a sestrojil nový podvozek se samostatným zavěšením všech čtyř kol. Motor přemístil dopředu a řetězový pohon nahradil kardanovým hřídelem. Tuto konstrukci si nechal patentovat. S bratrovou finanční pomocí založil v roce 1899 vlastní podnik. Po několika měsících byl v Paříži představen první Renault, na který se objednávky jen hrnuly. Zakrátko se na trhu objevila uzavřená verze vozu a v roce 1900 Louis Renault prodal už více jak 200 aut.

Díky tomuto úspěchu rostl zájem Louisových bratrů, kteří se zúčastnili dálkových závodů, jež se tehdy těšily velké oblibě. To však bylo osudné Marcelu Renaultovi, v roce 1903 zahynul na trase Paříž - Madrid. Ve stejném roce se Francie stala s počtem 30 000 vyrobených aut zemí s největší výrobou automobilů na světě. Renault se na tomto počtu podílel 780 vozy.V Louisově továrně pracovalo asi šest set lidí. V roce 1913 počet zaměstnanců vzrostl na 15 200 a objem výroby poprvé přesáhl deset tisíc vozidel.

Renault vyráběl jak rozměrné, tak malé vozy. V roce 1904 dodal 1500 levných taxíků společnosti Compagnie des Fiacres. Kromě těchto vozů se podnik zabýval také výrobou autobusů. V roce 1908 zemřel Fernand Renault a Louis se stal jediným majitelem společnosti. Za první světové války vyráběl menší tanky, letecké motory a ruční granáty. Renaultovy taxíky se znovu dostaly do novinových titulků. Německé oddíly se 25. září 1914 probojovaly do vzdálenosti pětadvaceti kilometrů od Paříže. Protiútok mělo zajistit dvanáct tisíc francouzských vojáků, kteří se museli za tmy přepravit na bojiště u řeky Marny. Polovina z nich jela vlakem a zbývající část cestovala šesti stovkami taxíků z produkce automobilky Renault.

Po válce Renault odkoupil několik podniků svých subdodavatelů včetně celé hutnické výroby. V roce 1922 byla jeho společnost přejmenována na Société Anonyme des Usines Renault a Louis Renault vlastnil 98% jejích akcií. Podnik znovu vyráběl automobily ve všech cenových kategoriích. Na trh uváděl i mimořádně drahé modely, které mohly soupeřit se značkami Mercedes-Benz, Hispano-Suiza či s některými americkými modely. Jednotlivé typy získávaly poetická jména, např. Monastella, Reinastella, Nervastella či Vivaquatre. Vozidla byl zajímavá jak po technické tak po estetické stránce. Renault Juvaquatre byl už v roce 1939 opatřen samonosnou karoserií a nezávislým zavěšením kol.

Ve společnosti Renault bylo v roce 1940 zaměstnáno více než čtyřicet tisíc pracovníků. Kromě osobních a nákladních automobilů se zde vyráběla také letadla. Za druhé světové války Louis Renault neviděl jiný způsob, jak přežít a udržet chod svých továren než se smířit s prací pro okupační německou armádu. Jeho počínání se po skončení války samozřejmě nedočkalo kladného ohlasu veřejnosti. Byl zatčen a ve vězení v roce 1944 za dosud nevyjasněných okolností zemřel. Generál Charles de Gaulle společnost Renault v roce 1945 vyvlastnil. O čtyři roky později byl Louis Renault posmrtně rahabilitován a jeho manželka spolu s dětmi dostali od francouzské vlády malé finanční odškodnění.

 

ČLÁNEK PŘEVZATÝ ZE STRÁNEK RENAULT CLUBU ČR

Historie automobilky Renault začala v posledních týdnech roku 1898. Louis Renault tehdy slavil své 21. narozeniny a tuto příležitost si zvolil k prvnímu spuštění svého nového automobilu. Byl to Renault typ A, který měl motor o objemu 270 ccm a výkonu 1,75 koně a třírychlostní převodovku. Mohl dopravovat dva dospělé lidi rychlostí až 50 km/h. Typ A byl postaven na bázi De Dionovy čtyřkolky.

1899 Tohoto roku otevřeli bří. Renaultové Renault Fréres svoji dílnu na Avenue du Cours v Billancourtu. 12.června se zúčastnili Pařížského autosalonu již se dvěma modely, typem A a B. Typ B byl vybaven motorem o objemu 450 ccm . Oba motory byly chlazeny vzduchem. Toho roku bylo vyrobeno 76 vozidel a v továrně bylo zaměstnáváno 110 lidí.

1901 Záběr Renaultu rostl. Přibyly další modely D a E. Podepsáním první mezinárodní licenční smlouvy byla založena továrna v Belgii. Na čtvrtém Pařížském autosalonu měl Renault takový úspěch, že vyprodal celou produkci roku 1902.

1902 Byl postaven první motor originální konstrukce Renault. S tímto čtyřválcem o zdvihovém objemu 3.750 ccm se bratři Renaultové zúčastnili závodu Paříž - Vídeň a .... vyhráli. Renault nechal patentovat jako první na světě systém přeplňování motoru.

1903 Pak přišel den hrůzy. Bratři Renaultové se 24. května 1903 zúčastnili závodu Paříž - Madrid. Při tomto závodu se zabil Marcel Renault ve chvíli, kdy ve své třídě vedl. Tehdy zemřelo ještě dalších deset diváků. Louis byl šokován a všechny své vozy ze závodu stáhl. Závod byl později zastaven na příkaz policejního ředitele

1904 Renault rozvíjí svoji prodejní síť, která již měla 120 prodejců. Produkce dosáhla 948 vozidel.

1906 Vyjíždí první autobus Renault. Tehdy se mu ještě říkalo omnibus.

1907 Renault začíná vyrábět letecké motory. Produkce v tomto roce
dosáhla 3.800 vozidel.

1909 Umírá Fernand Renault. Louis Renault se tak stává jediným majitelem Renault Fréres. A protože již žádných bratří Renaultů nebylo, přejmenovává automobilku na Les Automobiles Renault.

1910 Továrna Renault nyní zaměstnává více než 3.600 lidí.

1913 V továrně Renault pracuje 5.200 lidí a produkce stoupla na 10.000 vozů ročně.

1914 Francie byla napadena císařským Německem. Vojenský velitel Paříže generál Galieni zmobilizoval taxikáře, kteří dopravovali famózními RENAULT PARIS - MARNE vojáky proti nechráněnému křídlu německých armád a tím zachránili hlavní město Francie. Vozy Renault se tak zasloužily o vlast. Les Autombiles Renault tehdy vyráběly tanky, ambulance a letecké motory pro spojenecké armády. Po válce dostal Louis Renault za svůj příspěvek ke skončení války medaili .

1917 Z výrobní linky sjíždí první prototyp FT17. Francouzský ministr obrany hned objednává 100 kusů. Produkce tohoto tanku později dosáhla 1100 kusů.

1920 Byl představen první poválečný model, kterým byl 10CV. Jednalo se o první Renault s volantem na levé straně.

1922 Právní forma společnosti byla změněna na společnost akciovou. Změnilo se i jméno: Societé Anonyme de Usines Renault. Byl představen nový model 6CV. Měl motor o objemu 950 ccm a 18 koňských sil.

1924 Renault zakládá finanční společnost DIAC. Dealeři Renaultu mohli tak začít prodávat vozy na splátky.

1925 Symbol diamantu se stal oficiálním symbolem automobilů Renault. Poprvé byl spatřen na kapotě slavného vozu 40CV.

1927 Byl představen model Monasix, vybavený šestiválcem o výkonu 12,5 k. Příliš se neujal, pro slabý motor, a tak byl následujícího roku vybaven silnějším čtyřválcem. Tato volba se ukázala být tou jedinou správnou. Ještě v šedesátých letech byly tyto vozy vidět v ulicích Paříže jako taxíky. Většina z nich měla najeto více než milión kilometrů.

1930 Zahájena výroba Nervastelly (1.300 ccm, čtyřválec). Tento model vyhrál téhož roku slavnou Morocco rallye.

1934 Představen nový model Celtaquatre, který nesl znaky americké školy. Byl vybaven motorem o objemu 1.400 ccm a disponoval 34 koňskými silami. Tohoto roku bylo vyrobeno 44.000 vozů.

1937 Renault přišel s novým malým modelem Juvaquatre, který měl motor o objemu 1.003 ccm a výkon 25 koňských sil.

1938 Louis navštívil Berlín a viděl Kraft durch Freude, kterému se později říkalo VW Brouk. Byl natolik unešen, že se rozhodl pro výrobu francouzského Brouka.

1939 Po vypuknutí války byla výroba civilních vozidel zastavena. Bylo vyrobeno jen několik Juvaquatre a Primaquatre vybavených kapalinovými brzdami. Tou dobou byly všechny firmy na okupovaných územích nuceny pracovat pro Německo. Louis Renault se snažil výrobu zpomalit tak, jak jen to bylo možné. Během války probíhal tajně vývoj francouzského Brouka, jehož prototyp spatřil světlo světa 23. prosince 1942 a dostal jméno 4CV.

1942-3 Spojenci bombardovali továrny Renault. Bylo zničeno na osmdesát procent strojního vybavení, budov a surovin.

1944 Louis byl zatčen a uvězněn pro kolaboraci s Němci. Během vyšetřování 24. října 1944 zemřel. Záhy po jeho smrti se začaly vyskytovat dohady o tom, že byl otráven.

1945 I když bez Louise Renaulta, jméno Renault žilo dál. V lednu Charles de Gaulle rozhodl o znárodnění Renaultu. Jméno společnosti bylo změněno na Regié Nationale des Usines Renault. V tomto roce bylo v továrně zaměstnáno 21.000 lidí a vyrobeno 12.000 vozidel, jen půl tuctu z nich však byly automobily.

1946 V tomto roce byla opět obnovena výroba osobních aut. Renault vyrobil 8.500 vozů, většinou typu Juvaquatre s karoserií saloon, nebo estate. Byly vybaveny hydraulickými brzdami a kapalinovými tlumiči.

1947 V srpnu byl vyroben první sériový automobil 4CV. Zrodila se legenda.

1948 Renault zaměstnával 40.000 lidí. Bylo vyrobeno 96.000 vozů.

1950 V listopadu začala výroba Renaultu Frégate.

1951 4CV vyhrál čtyřiadvacetihodinovku LeMans va své kategorii. Renault začíná jako první na světě vyrábět traktory s dieselovým motorem.

1952 Poprvé byl představen prototyp Renaultu Dauphine.

1954. V tomto roce byl vyroben milióntý automobil po znárodnění a dvoumilióntý od založení společnosti v r. 1898. Začala sériová výroba Renaultu Dauphine.

1956 Automobilka dostala zprávu, o tom, že Amédé Gordini má finanční problémy a podepsala s ním smlouvu o výrobě modifikované Dauphine. Přední dealer Renaultu založil v tomtéž roce společnost R.D.L. a zrodila se první Alpine 106. Byla postavena na bázi Renaultu 4CV a opatřena laminátovou karosérií od Michelotiho.

1957 Na Pařížském autosalonu byla představena Dauphine Gordini. Započaly též práce na nových prototypech R4, R8, a R16.

1959 V tomto roce se stala automobilka Renault šestým největším producentem automobilů na světě. Začala výroba modelů Caravelle a Floride na bázi kratšího Renaultu Dauphine.

1960 Byla zahájena výroba modelu Alpine 110 "Tour de France". Byl to model, který dosáhl značné obliby a získal pro tuto značku mnoho lidí .

1961 4. června byl vyroben poslední automobil 4CV, měl číslo 1.105.543. Po 16 letech výroby byl 4CV mrtev, ať žije R4! První R4 byl vyroben 3. srpna 1961. Celkem se tohoto modelu vyrobilo 8.126.200 kusů!

1962 22. června byla vyrobena první er osmička (R8). Byl to první sériově vyráběný automobil s kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech.

1964 Byl vyroben první R8 Gordini. Byla to sportovně upravená verze R8 Major.

1965 2. ledna opustil brány závodu první vůz R16. První Renault, který se pyšnil titulem "automobil roku". Byl to první automobil na světě s karosérií typu hatchback.

1968 Zahájena výroba R6, menší sestry R16, která však nikdy nedosáhla popularity svého většího sourozence. Měla motor o objemu 850 ccm a tisk o ní kdysi napsal: "Je jedno, jak moc tisknete plynový pedál - z míry ji to nevyvede".

1969 Renault představil nový model - R12, který se měl stát později velmi oblíbeným vozem vyráběným dlouhá léta licenčně v Rumunsku pod jménem Dacia, a v Brazílii.

1970 Končí výroba R8 Gordini a začíná výroba R12 Gordini. R8 Gordini se vyrobilo celkem něco přes 10.000 kusů.

1971 Začíná výroba R15/R17. Zahájena výroba první Alpine A 310.

1972 Zrodil se jeden z největších úspěchů Renaultu - R5. Při jedné nehodě našel designér Renaultu Boué fotografii staršího R4, začal si kreslit a najednou měl celé auto. Ukázal své kresby kolegům Georgesovi a Pros-Damovi, kteří se okamžitě pustili do další tvorby. Od té chvíle trvalo pouhé dva dny, než byl realizován model R-pětky. A odtud hned k plánům a do výroby. (Pro srovnání - u R6 bylo postaveno 27 modelů, než došlo k výrobě.) Tisk a lidé si pětku hned zamilovali a za to byla odpovědná.... šťastná nehoda. Boué se premiéry R5 nedožil. Zemřel na rakovinu.

1974 Začíná výroba prvního motoru V6 od roku 1939. Motor PRV 2,6 l V6byl vyvinut ve spolupráci s Peugeotem a Volvem. Byl to první francouzský V6 motor s hliníkovou hlavou válců. Byl tak povedený, že jeho derniéra proběhla až v roce 1997, tedy po 23 letech. Prvním vozem, do kterého byl nový motor namontován, byl R30.

1975 Začala výroba R30 s prvním šestiválcovým motorem o objemu 2663 ccm a výkonu 131 k.

1976 Zahájena výroba R14 - výsledku spolupráce Renaultu a Peugeotu. Dále byl uveden R 20, menší sourozenec R 30. Zahájena výroba R5 Alpine.

1977 Byl vyroben pětimilióntý exemplář R5.

1978 Byla zahájena výroba R18 - po R5 druhého nejúspěšnějšího vozu.

1980 Zahájena výroba Renaultu Fuego, následovníka úspěšné řady R15/R17. Úspěch Fuega předčil všechna očekávání. Fuego se stalo nejlépe prodávaným kupé v Evropě. Po Fuegu přišla ještě jedna bomba, R5 turbo. Motor tohoto drobečka měl 1397 ccm, byl montovaný veprostřed a měl neuvěřitelných 250konských sil!!

1981 Byla zahájena výroba R9. R9 získala pro Renaulta druhý titul "Automobil roku".

1983 Byla zahájena v_ýroba kupé R11 na podvozku R9. Bylo to poprvé, kdy se čtyři modely jedné automobilky objevily na nejvyšších příčkách prodejního žebříčku ve Francii. Byly to R5, R9, R11 a R18.

1984 Zahájena výroba R25, která nahradila model R20/30. Byla zahájena výroba Renaultu Espace, který založil novou kategorii vozidel MPV (Multi Purpose Vehicle) a stal se tak měřítkem všech později vyráběných vozů této kategorie. Renault měl ve výrobě 12 modelů ve 160-ti různých provedeních.

1985 Model R5 dostal facelift a začalo se mu říkat supeětka.

1986 Začala výroba R21, následovníka R18. Ve Spojených Státech se jí říkalo Medallion.

1988 R25 se prodává v USA pod jménem Premiere. Byla zahájena výroba R19, velmi úspěšného modelu, který předčil všechna očekávání.

1991 Superpětku nahradil ve výrobě nový model Clio, který prolomil číselnou řadu Renaultu a začal éru jmen. Stal se v pořadí třetím "automobilem roku" automobilky Renault.

1992 Světlo světa spatřil následník R25, Renault Safrane.

1993 Zahájena výroba Safrane biturbo, jedné z nejsilnějších sériově vyráběných limuzín.

1994 Zahájena výroba Renaultu Laguna.

1995 Zahájena výroba Renaultu Mégane.

1996 Zahájena výroba revolučního Renaultu Scénic, který získal titul "Automobil roku 1997" Tak jako kdysi Espace položil základní kámen nové kategorii vozů (MPV), tak i Scénic vytvořil novou kategorii vozů, kterým se zatím říká mini MPV.

1997 Zahájena výroba Kangoo.


[Akt. známka: 2,55 / Počet hlasů: 11] 1 2 3 4 5
| Autor: i-magazin.cz | Vydáno dne 18. 02. 2007 | 11108 přečtení |
| Počet komentářů: 2 | Přidat komentář |
| Informační e-mail | Vytisknout článek |

 

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.

optimalizace PageRank.cz TOPlist
[CNW:Counter]

automagazín | akvamagazín | metromagazín | mobilmagazín | pivomagazín | hokejmagazín

Copyright: Bredik projekt © 2005,  Layout by Idealprint.cz