i-magazin.cz
  Doporučujeme

 

 

  Kalendář
<<  Červenec  >>
PoÚtStČtSoNe
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
  Vyhledávání
Vyhledat text

 
  LED-ekosvetla.cz


www.led-ekosvetla.cz

Úsporné LED žárovky a zářivky. LED osvětlení do domácností, průmyslu, obchodů. Špičková kvalita a profesionální přístup. Velkoobchodní prodej.

  Anketa
Jaký z těchto vozů je nejhezčí?

Ford Mustang GT-350R r.66 (7008 hl.)
 
Chevrolet Corvette r.57 (2951 hl.)
 
Škoda 110 R (3640 hl.)
 
Opel Manta (2702 hl.)
 
Pontiac GTO r.69 (2679 hl.)
 
Opel GT r.72 (2806 hl.)
 
Ferrari 365 GT r.68 (2610 hl.)
 
BMW 507 r.58 (2925 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 27321
  TOP 5 články

Neexistuji vhodna data!

  Reklama
  Poslední komentáře

Databáze je prázdná!

  Inzeráty
20.4.2009 - Praha
poptávka (Ostatní)
www.welcomecard.cz
 
Automagazín >> Zajímavosti >> Historie automobilových znaků
Historie automobilových znaků


Peugeot

 

pe2

pe

pe3

  Rodina Peugeotů byli původně mlynáři, kteří se začátkem devatenáctého století dali na tehdy rozmáhající se výrobu zastudena válcované oceli. Lev byl na jejich produktech z té nejlepší oceli používán jako symbol kvality a v roce 1850 se stal znakem celé firmy. Krom toho vyráběli spoustu všech možných nástrojů, na kterých byly použity i jiné značky. Říkalo se, že není Francouze, který by neměl něco od Peugeotu. Už v té době byl Peugeotův lev považován za záruku kvality, a tak se nikdo nemůže divit, že byl zachován dodnes. Proběhlo sice pár stylistických úprav, ale základ je pořád stejný.
Cadillac

 

historie_logo_cadillac_1905.gif (3844 bytes)

logo_cadillac_old.gif (1109 bytes)

logo_cadillac.gif (2821 bytes)

  Možná Vás někdy zajímalo, co že to mají ty obrovské a krásné automobily, honosně pojmenované Cadillac, na svých maskách plných chromu. Obzvláště nyní, kdy značka opticky pozměnila své logo, se tyto otázky objevují čím dál tím častěji. Samotné jméno Cadillac je vypůjčeno od zakladatele dnešního hlavního města automobilového průmyslu – Detroitu, francouzského objevovatele. Markýz Antoine de la Monte Cadillac založil toho město ne březích jezer St. Claire a Erie v roce 1701.

Dvě stě a jeden rok poté, l.p. 1902, se právě vznikající výrobce automobilů rozhodl použít toto jméno, aby svým vozidlům dodal aristokratického ducha. Záměr se podařil, což lze nejlépe ohodnotit až z dnešního pohledu.

Logo bylo poprvé použito v roce 1905 a zaregistrováno o rok později. Mělo vyjadřovat především průkopnictví a vedoucí postavení v automobilovém průmyslu. Je rozděleno na korunu a znak. Koruna symbolizuje šest starobylých francouzských hrabství, perly pak sounáležitost rodu s hrabstvím Toulouse.

Znak ve tvaru štítů používaných křižáky, symbolizující udatný původ, je rozdělen na čtyři čtvrtiny. První a čtvrtá část je původním znakem rodu Mothů a v trojici zobrazuje ptáky zvané merlettes, kteří mají představovat Svatou trojici. Takovýmto symbolem byly odměňováni za křižáckých tažení rytíři, kteří se zasloužili o úspěchy řádu. Černá a zlatá barva značí moudrost a bohatství.

Druhá a třetí část byla pravděpodobně přidána do erbu po svatbě, která přinesla rodu další jmění. Červená barva vyjadřuje statečnost a smělost v boji, stříbrná cudnost, dobročinnost, ctnost a hojnost, modrá rytířskou udatnost. Dělící pruhy v logu jsou dalším vyznamenáním pro úspěšné křižáky.

Logo se během poslední stovky let mnohokrát měnilo, vždy ale zůstával vnitřní znak téměř beze změn. V orce 1908 se věnec, obklopující znak změnil v pouhý kruh, který byl opatřen slovy Cadillac – Standard of the World. Věnec se vrátil až v roce 1920, kdy byl zasazen do vnitřního okraje kruhu. Zlomem se stal rok 1933. Tehdy byl znak výrazně zjednodušen a opatřen křídly, vyjadřujícími rozmach a úspěch značky. Křídla po válce opět zmizela a nahradil je veliký znak „V“, který z vertikální orientace přešel na horizontální až v roce 1957, což se zachovalo do zavedení nového loga v roce 1963, které se opět začalo podobat tomu původnímu, z roku 1905. Po 23 letech se Cadillac opět rozhodl podrobit své logo modernizaci. Nový znak navrhl designér Piet Mondrian a na vozech značky Cadillac se začne objevovat od modelového roku 2002.

Pontiac - Firebird

 

logo pontiac Firebird   Jak se zrodila orlice, neodmyslitelný poznávací znak pontiaců s přívlastkem Trans Am sedmdesátých a osmdesátých let? Vše začalo v roce 1969, kdy se Jeff Denison, Bill Porter (hlavní designér Firdebirdu ’70) a Ted Schroeder (designer a odpovědná osoba za Trans Am) sešli, aby graficky ztvárnili emblém „ohnivého ptáka“, který by se důstojně vyjímal na kapotě tohoto ušlechtilého vozu. Nositeli prvních návrhů se měly stát dva prototypy – bílý, t.č. v oddělění designu a modrý z oddělení vývoje. Ted Schroeder dal na papír základní ideu orla s roztaženými křídly a zaslal ji grafikům. Tam ji dopracoval chlapík jménem Norm Iuonge a předal společnosti 3M, aby vytvořila samolepící fólie.

Když kolem prvního ozdobeného vozu náhodou prošel Bill Mitchell, viceprezident koncernu GM, okamžitě nařídil odstranění té „indiánské malůvky“ z kapoty toho automobilu. Tvrdil, že auto vypadá jako pojízdný billboard . Mitchellovo slovo platí, a tak se pro rok 1970 objevovaly na Trans Amech pouze bílé a modré pruhy a zmenšeniny emblémů ptáků v rozích nárazníků.

O rok později Bill Porter odešel do jiné divize a John Schinella se stal šéfem designu, odpovědným za Firebird. John použil jednu z původních samolepek, u níž změnil barvu a aplikoval ji na červený prototyp. Vzal auto na projížďku po Woodward Avenue a dával se do řeči s každým, kdo o vůz jevil zvýšený zájem. A každému se to líbilo.

Nastal čas, kdy bylo nutné přesvědčit i vrcholový management. První, kdo se z vedení měl vyjádřit, byl šéf značky Pontiac James McDonald. Ten nebyl příliš nadšen, ale souhlasil s další prací na návrhu, pokud to projde u Mitchella. John dobře věděl, že Mitchell obdivuje jednoduché zlatočerné barevné schéma, známé z vozů John Player Special, seriálu formule 1. Nechal proto vyrobit další samolepku, tentokrát v uvedených barvách, kterou nalepil na černý ‘73 Trans Am. Dnes už není známo, jestli pod kapotou byl motor Super Duty 455, ale jisté je, že tento vůz Bill Mitchell používal pro svou vlastní potřebu. Ve stejných barvách byly vyvedeny i jeho motocykly. Výsledkem bylo, že Mitchell znak na kapotě konečně schválil.

Od té doby se všechny vozy značky Pontiac, doplněné o zkratku Trans Am, pyšnily orlicí, chrlící oheň. Oficiálně odlétly do věčných lovišť s příchodem modelu ‘82. Pro mnoho entuziastů se však staly modlou, kvůli které restaurují a shromažďují výhradně tyto vozy.

     
Maserati  

 

mas1

maserati2

  mas3  Historie znaku Maserati je podobná mnoha ostatním. Neptunův trojzubec je převzat ze znaku města Boloně, poblíž kterého si otevřel dílnu Alfriedo Maserati. Posléze se k němu přidali jeho tři bratři a společně pracovali pro značku Isotta-Fraschini. Přes výrobu svíček se později dostali k závodění, stavbě motorů a pak i celých aut. Znak se za celou dobu téměř nezměnil, akorát se na autech od osmdesátých let používá samotný trojzubec bez oválu kolem.
Volvo  

 

vo

vo2

vo3

  Volvo znamená latinsky "kutálím se". Ale to není hlavním důvodem, proč má ve znaku kolečko. Kruh je totiž alchymistickou značkou pro železnou rudu jakožto symbol pověstné švédské oceli a spolu s šípem má budit dojem síly. Další věcí charakteristickou pro Volvo je úhlopříčný pruh přes chladič. Ten má však podstatně prozaičtější minulost. Původně sloužil jen pro upevnění malého znaku, který by se samotný na chladiči utopil. Oba tyto znaky nesla již první Volva z roku 1927 a v modernizované podobě se používají dodnes.
Opel  

 

op1

op2

op3

  Opelův znak prošel několika poměrně zásadními transformacemi. Firma začala se šicími stroji, od kterých se přes kola dostala až k autům. Původně se používal nápis Opel v různých podobách, zdobeních a logotypech, později ve špičatém oválu přezdívaném oko. Od roku 1936 se používal kruhový znak inspirovaný Zeppelinovou vzducholodí, na jejíž palubě Opel Olympia propagoval berlínské olympijské hry. Vzducholoď se na čas proměnila v torpédo, přezdívané "létající cigáro", a nakonec v blesk, podle Opelových náklaďáků Blitz. To mu nakonec zůstalo, stejně jako kruh.
Ferrari  

 

fer1

fer2

fer3

  Vzpínající se koník pochází původně z letadla. Bylo to válečné pomalování nejlepšího italského stíhacího pilota z první světové války Francesca Baracca. Enzo Ferrari se znal s jeho otcem, který mu nabídl používat znak jeho tragicky zemřelého syna. Prý pro štěstí. Enzo přijal, jen si vymínil, že změní původní bílé pozadí na žlutou, tedy barvu své rodné Modeny. Hm, ale tak rychle se koník na autech neobjevil. Od roku 1929 se sice začal používat na všech firemních tiskovinách, papírech a razítkách, ale plech stále zdobil znak Alfy Romeo, v té době zelený třílístek v bílém trojúhelníku. O tři roky později se Ferrariho emblém objevuje poprvé na autě ve čtyřiadvacetihodinovce Spa. Koníček byl během času několikrát decentně pozměněn, ale nikdy neztratil svoje proporce a byl na první pohled nezaměnitelný. A ještě maličkost. Polokulatý erb Ferrari se podle tradice originálně používá jen na závodní speciály.
Alfa Romeo  

 

  1910-1915
Logo firmy Alfa Romeo obsahovalo dva symboly Milána: hada rodiny Visconti na světle modrém pozadí a červený kříž na bílém pozadí, které byly orámovány malým kovovým kroužkem se slovy ALFA-MILANO. Na modelech postavených od roku 1910 do 1915 byl vnější průměr štítku 65 mm a slova ALFA a MILANO byla oddělena dvěma osmičkovými uzly.

1915-1925
Když Nicola Romeo společnost koupil, logo lemoval ocelový kroužek nesoucí slova: ALFA ROMEO MILANO

1925-1946
Poté, co model Alfa P2 vyhrál první světový šampionát automobilových závodů (Motor Racing Championship), byl znak doplněn vavřínovým věncem provedeným v barvě bílého kovu. Průměr kruhu vzrostl ze 65 na 75 mm. V roce 1930 byl průměr zmenšen na 60 mm a zůstal nezměněn do roku 1945.

1946-1972
Když byla italská monarchie zrušena a země se stala republikou, luky Savojské dynastie byly zaměněny za dvě vlnovky a průměr odznaku se zmenšil na 54 mm. V roce 1950 byl zaveden nový znak provedený v emailované mosazi, ale se stejným průměrem. V roce 1960 byl tentýž znak vyráběn z plastické hmoty.

1972-současnost
Protože továrna ALFASUD byla postavena v Pomiglianu, slovo MILANO se na znaku již neobjevilo. Znak si však ponechal dva milánské symboly obklopené slovy ALFA ROMEO.

Škoda  

 

  Těsně před koncem roku 1895 začala ve strojní dílně v Mladé Boleslavi výroba kol. I když klíčové části byly dovezené ze zahraniči, hlavně Anglie, česká firma Laurin & Klement působící v c.k. Rakouskouherské monarchii je hrdě opatřila vlasteneckou značkou Slavia. Atributy listu lípy o slovansko-českém smýšlení pánů Laurina a Klementa svědčily výmluvně. Název Slavia byl později používán i pro motocykletty.
  Historické prameny z té doby se sice nedochovaly, a tak lze s jistotou určit jen tolik, že znak a logo firmy L&K, které obchodní jméno Slavia vystřídaly, musely vzniknout před rokem 1904. Tehdy se totiž poprvé objevily na motorové tříkolce z mladoboleslavské továrny. Každopádně znak zdobil první automobil firmy L&K, Voiturettu, která v počtu dvou kusů spatřila světlo světa do konce roku 1905.
  Dnes už se můžeme jen dohadovat o námětu, který ke konkrétní podobě značky vedl. V hlavě dynamického manažera a skvělého obchodníka Klementa se snad mohla narodit myšlenka obklopit znak firmy vavřínem, zdobícím již od starověku v podobě věnců vítěze a slavné osobnosti, podle jména uvážlivého společníka a vynikajícího technika Laurina (neboli vavrina, latinsky laurus nabilis). V době nádherných secesních výtvorů v počátku 20. století pak už zřejmě stačilo najít dobrého malíře a grafika a znak byl hotov. Nomen-omen, neboli jaké jméno, taková vlastnost a výsledky. Vavříny úspěchů k historii firmy Laurin & Klement neodmyslitelně patří.
  Logo a značka L&K pak zdobily masky mladoboleslavských vozů až do roku 1926, odkdy na základě smlouvy se Škodovými závody po ročním společném účinkování byly další nové vyrobené vozy označkovány pouze značkou ŠKODA. Historicky se tyto skutečnosti prolínají s dalším trochu tajemným příběhem, popisujícím zrod slavného "okřídleného šípu", dodnes platného znaku firmy ŠKODA.
  Za autora ideového námětu je považován komerční ředitel ŠKODY T. Maglič. Vytvořil jej prý podle věrného indiánského sluhy rodiny Škodových, kterého si ředitel pan Škoda přivezl z obchodních cest po Americe. Podle něj měl Maglič někdy mezi roky 1915-1920 vytvořit stylizovanou hlavu indiána ozdobeného čelenkou s kruhovou sponou a pěti pery. Již ve 20. letech si pro hovorové označení značky ujal pojem "indián".
  Dne 15.12. 1923 byly přihlášeny k registraci u Úřadu pro zápis známek a vzorků v Plzni dvě varianty ochranné známky. První varianta, používaná v letech 1924-1925, byl okřídlený šíp s pětipérovou stylizovanou perutí v kruhu se slovem ŠKODA. Druhá varianta pak měla okřídlený šíp s třípérovou perutí v kruhu. Šípy obou variant směřovaly vpravo. Tato stylisticky dokonalá varianta poté zvítězila a dodnes se v podstatě nezměnila.
  I když je zřejmé, že grafická úprava nemohla být dílem laika, autor loga ŠKODY není dosud znám. Spekuluje se, že autory mohli být špičkoví češti sochaři Otto Gutfreund či Otakar Spaniel. Řada historických pramenů však naznačuje, že znak byl asi výsledkem soutěže, kterou vyhlásil tehdejší technický ředitel u generálního ředitelství ŠKODA v Praze Dr. Ing. Sýkora, jenž inicializoval akce na vytvoření ochranné známky. Znak ŠKODY v podobě loga, k němuž bylo jako normovaný logotyp připojeno slovo ŠKODA v roce 1937, je hodnocen jako jedna z nejoriginálnějších, stylově nejčistších a nejdokonalejších ochranných známek průmyslových podniků ve světě.
  Obvyklý výklad symboliky znaku: Velký kruh - všestrannost výroby, dokonalost produkce, zeměkoule, svět. Peruť či křídlo - technicky pokrok, rozpětí výrobního programu, odbyt výrobků ve světě. Šíp - pokrokové výrobní metody, vysoká produktivita práce. Kroužek, oko - přesnost výroby, technická bystrost, rozhled.
  Práva spoluvlastníka ochranné známky zakoupila k 16. dubnu 1991 ŠKODA, automobilová a.s. Mladá Boleslav. Do roku 1993 automobilka vstoupila s novou firemní znackou zelené barvy, která značce ŠKODA dodává větší míru svébytnosti, protože konkurenční automobilky zeleň nepoužívají. Kromě svěžího výrazu zelená barva signalizuje soustředěnou pozornost novým výzvám doby. Je to jednak ochrana životního prostředí, recyklace použitých materiálů a ekologická produkce. Zelená barva tedy symbolizuje nejzřejměji změněné postavení ŠKODY začleněné do koncernu Volkswagen v mezinárodní konkurenci.
  Při náběhu nového modelu ŠKODA Felicia bylo logo používané přímo k označení automobilů dále upraveno. Ve spojení okřídleného šípu obklopeného vavříny posiluje symbol 100leté tradice zakladatelů firmy. Také oválný znak, který ŠKODA používala v letech 1925-1929, využíval této symboliky. Zároveň je výrazem odhodlání dosahovat nadále s vozy ŠKODA v celém světě obchodních úspěchů.
  U příležitosti 100. výročí výroby dopravních prostředků v Mladé Boleslavi, ŠKODA, automobilová a.s., nechala vytvořit jubilejní znak. Dosavadní symboly ŠKODA AUTO doplňují vavříny symbolizující vynikající historickou tradici i obchodní úspěchy. V centru znaku je umístěna číslovka 100 s anglickým nápisem YEARS (let). Angličtina jako nejpoužívanější jazyk v mezinárodní praxi byla použita ke zdůraznění celosvětových aktivit mladoboleslavské automobilky.

[Akt. známka: 3,23 / Počet hlasů: 22] 1 2 3 4 5
| Autor: i-magazin.cz | Vydáno dne 04. 03. 2007 | 24048 přečtení |
| Počet komentářů: 69 | Přidat komentář |
| Informační e-mail | Vytisknout článek |

 

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.

optimalizace PageRank.cz TOPlist
[CNW:Counter]

automagazín | akvamagazín | metromagazín | mobilmagazín | pivomagazín | hokejmagazín

Copyright: Bredik projekt © 2005,  Layout by Idealprint.cz