i-magazin.cz
  Doporučujeme

 

 

  Kalendář
<<  Leden  >>
PoÚtStČtSoNe
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31     
  Vyhledávání
Vyhledat text

 
  LED-ekosvetla.cz


www.led-ekosvetla.cz

Úsporné LED žárovky a zářivky. LED osvětlení do domácností, průmyslu, obchodů. Špičková kvalita a profesionální přístup. Velkoobchodní prodej.

  Anketa
Jaký z těchto vozů je nejhezčí?

Ford Mustang GT-350R r.66 (8260 hl.)
 
Chevrolet Corvette r.57 (3573 hl.)
 
Škoda 110 R (4106 hl.)
 
Opel Manta (3185 hl.)
 
Pontiac GTO r.69 (3147 hl.)
 
Opel GT r.72 (3287 hl.)
 
Ferrari 365 GT r.68 (2954 hl.)
 
BMW 507 r.58 (3251 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 31763
  TOP 5 články

Neexistuji vhodna data!

  Reklama
  Poslední komentáře

Databáze je prázdná!

  Inzeráty
 
Budapešť

Budapešť byla před sloučením v roce 1873 dvěma samostatnými městy. Jedno se jmenovalo Buda a leželo na západní straně Dunaje a druhé Pešť leželo na východním břehu. Dnes má Budapešť více jak dva miliony obyvatel.



Potřeba spojit střed města s městským lesíkem, kde měla být uspořádána velkolepá výstava k tisíciletí, navodila myšlenku postavit podzemní dráhu. Od myšlenky k realizaci uběhlo jen pár týdnů. Projektanti totiž navrhli využít širokého bulváru vedoucího přímo k výstavišti a jeho středem vést v širokém zakrytém výkopu podpovrchovou dráhu. Jinak by totiž ražení tunelů v sypkých dunajských náplavech vyžadovalo nesmírně nákladná technická opatření a také mnohem více času. Budapešť si tedy pořídila metro snadno a rychle. Tunel metra byl vysoký 2,75 metrů a široký byl jen 6 metrů. Vzhledem k nutnosti mělkého výkopu byly vozy sníženy na minimum tak, že jejich skříně byly prostě zavěšeny mezi dva čtyřnápravové podvozky. Odběr proudu se děl jednoduchými obloukovými sběrači, které se smýkaly po pevné kolejničce na stropě tunelu. Budapešťské metro bylo otevřeno v roce 1896 a bylo dlouhé 5 kilometrů. Zajímavé je, že tato trasa budapešťského metra byla rozšířena až v roce 1973, ale už předtím byla v roce 1970 otevřena trasa B metra.

V Budapešti je dnes třílinkový systém metra, všechny tři trasy se setkávají v centru města na Deák Ferenc Tér.

M1 (5 km) otevřena v roce 1896 mezi Vörösmarty tér v centru a Széchenyi fürdö jako první elektrické metro na kontinentu (Földalatti) Po více jak 80ti letech, v roce 1973, byla linka rozšířena do Mexikói út. Tato linka se od dalších dvou liší rozměry, které byly již uvedeny výše.

M2 (10 km) linka směřující od východu k západu, spojuje obě hlavní železniční nádraží, Déli (Jižní stanice) and Keleti (Východní stanice). Výstavba linky začal v 50. letech, byla otevřena až v roce 1970 (Deák Ferenc tér - Örs vezér tere) a další úsek v roce 1972 (Deák Ferenc tér - Déli pu.).

M3 (18 km) spojuje sever města s jihem na Pešťské části města. Bráno z jižní strany, tak od stanice Köbánya-Kispest, jsou všechny podzemní. První část (Deák tér - Nagyvárad tér) byla otevřena v roce 1976, v roce 1980 byla rozšířena na jih  (Köbánya-Kispest), v roce 1981 severně do Lehel tér, v roce 1984 do Arpád híd a v roce 1990 do Újpest Központ.


Související články:
Metro ve světě (14.05.2006)
Varšava (14.05.2006)
Teherán (14.05.2006)
Taškent (14.05.2006)
Šanghaj (14.05.2006)
Samara (14.05.2006)
Salvador (14.05.2006)
Řím (14.05.2006)
New York (14.05.2006)
Minsk (14.05.2006)
Krasnojarsk (14.05.2006)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
| Autor: i-magazin.cz | Vydáno dne 11. 05. 2006 | 3448 přečtení |
| Počet komentářů: 3 | Přidat komentář |
| Informační e-mail | Vytisknout článek |

 

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.

optimalizace PageRank.cz TOPlist
[CNW:Counter]

automagazín | akvamagazín | metromagazín | mobilmagazín | pivomagazín | hokejmagazín

Copyright: Bredik projekt © 2005,  Layout by Idealprint.cz