i-magazin.cz
  Doporučujeme

 

 

  Kalendář
<<  Červenec  >>
PoÚtStČtSoNe
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31   
  Vyhledávání
Vyhledat text

 
  LED-ekosvetla.cz


www.led-ekosvetla.cz

Úsporné LED žárovky a zářivky. LED osvětlení do domácností, průmyslu, obchodů. Špičková kvalita a profesionální přístup. Velkoobchodní prodej.

  Anketa
Jaký z těchto vozů je nejhezčí?

Ford Mustang GT-350R r.66 (10174 hl.)
 
Chevrolet Corvette r.57 (4559 hl.)
 
Škoda 110 R (5033 hl.)
 
Opel Manta (3954 hl.)
 
Pontiac GTO r.69 (3991 hl.)
 
Opel GT r.72 (4072 hl.)
 
Ferrari 365 GT r.68 (3523 hl.)
 
BMW 507 r.58 (3900 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 39206
  TOP 5 články

Neexistuji vhodna data!

  Reklama
  Poslední komentáře

Databáze je prázdná!

  Inzeráty
 
Berlín

Berlín je hlavním městem Německa. Město má jedno z nejstarších a nejrychleji rostoucích meter světa.



U-Bahn

V roce 2000 bylo v Berlíně v provozu 9 linek U-Bahn, které jsou propojeny s dráhou S-Bahn.

První trasa metra byla otevřena v roce 1902. V následujících letech se rozšířila na západ (dnešní U2 Západ) a také na jih (dnešní U1 Jih, U15 a U4). Originální je linka ze stanice Potsdamer Platz do Spittelmarkt (U2). Před začátkem 1. světové války v roce 1914 měla berlínská U-Bahn celkovou délku 37,8 km.

V roce 1923 byla otevřena první část nové severojižní trasy (dnešní U6) mezi Seestraße a Hallesches Tor. Poté se berlínské metro znovu prudce rozrůstalo až do začátku 2. světové války. Před jejím začátkem byly zprovozněny trasy U1, U2, U15, U4 ve stavu jak jsou i dnes,  a U5 z Alexanderplatz do Friedrichsfelde, U6 Seestr.-Tempelhof, U7 (jako přípoj trasy U6) z Mehringdamm do Grenzallee, U8 Gesundbrunnen-Leinestraße.

Po válce byly trasy U-Bahn a S-Bahn odděleny, ačkoliv vlaky jezdily z jedné strany Berlína na druhou dokud nebyla v roce 1961 postavena Berlínská zeď. Dnešní trasa U2 byla rozdělena na dvě části, U1 byla zakončena ve stanici Schlesisches Tor a trasa U6 a U8 začínala ve Východním Berlíně, ale nestavěla v žádné stanici na území NDR (tzv. stanice duchů). Výjimkou byla stanice Friedrichstraße (U6), která byla přestupní stanicí na S-Bahn.

Na východní starně Berlína zůstala jen trasa U5 (ve Vých. Berlíně značená jako E), která byla rozšířena dále na východ do nových sídlišť (1973 Tierpark, 1989 Hönow). Na západní straně byly postaveny nové linky: U9 (otevřena mezi léty 1961 a 1976). Další nová linka U7 vede z jihovýchodu města na západ. Konečné stanice tras jsou  Rudow (jižní konec, otevřena v roce 1972) a Rathaus Spandau (západní konečná, 1984).

Po sjednocení Německa byly všechny stanice duchů znovu otevřeny. U2 byla otevřena po přestavbě v roce 1993. V roce 1995 se trasa U1 vrátila do původního stavu - staronovou konečnou se stala stanice Warschauer Straße. U12 je provozována jako noční linka na částech linek U1 a U2. U9 a U12 jezdí celou noc s 15 minutovým intervalem.

V té samé době byla rozšířena trasa U8 na sever do stanice Wittenau (1994) a do Hermannstr. (S-Bahn-Ring) (1996).

V říjnu 1998 byla mezi stanice Gleisdreieck a Potsdamer Platz na trase U2 přidána nová zastávka Mendelssohn-Bartholdy-Park.

16. září 2000 byl otevřen krátký úsek z Vinetastraße do Pankow. Nová konečná stanice byla postavena vpravo vedle S-Bahn.

 

New projects

In the centre, around the Reichstag, new governmental buildings and a major railway station at Lehrter Stadtbahnhof are being constructed. Therefore construction work for an U5 extension westbound (Alexanderplatz - Rathaus - Unter den Linden - Reichstag - Lehrter Stadtbahnhof) has at least been started although it's not sure whether the line will definitely be built in the near future. In the long run this line might reach Tegel Airport.

At Potsdamer Platz a future station for a planned U3 line is also incorporated into the new station complex for regional trains on the new north-south tunnel. This new line would run along Kurfürstendamm (U15) via Potsdamer Platz and Alexanderplatz to Weißensee in the northeast.

After having reached Pankow, line U2 might eventually be extended by one more station to Pankow-Kirche.

U7 should be extended from its southern terminus Rudow to Flughafen Schönefeld which is now projected as Berlin's major airport.

 

In 2000 Berlin's U-Bahn network is about 146 km long being U7 the longest line with 32 km and U4 the shortest with only 3 km. On workdays the metro operates between 4 a.m. and 1 a.m. and trains run every 5-10 minutes (3-4 in rush hours). In 1993 the Verkehrsgemeinschaft Berlin-Brandenburg (VBB) was founded to organize all public transport both in Berlin and the surrounding Land of Brandenburg.

 

S-Bahn

 

The historic Berlin S-Bahn is mainly an urban means of transport, it's totally independent from other rail traffic (third rail power supply) and operates with quite dense intervals especially along the more central routes (bundled lines). It can therefore be considered a proper metro system in its own right. There are three main routes:

 

1) Stadtbahn - eastwest route through the city centre, all on the surface

2) Nordsüd-Bahn - northsouth route crossing the city in a tunnel

3) Ringbahn - ring route, all on the surface

All three main routes have various branches and some lines also run on two different routes (S6). The total S-Bahn network including sections outside the city of Berlin is 327 km long and has 165 stations (Dec. 1999).

In the 90's Berlin's effort was mainly in restoring the former S-Bahn network to its 1961 status, especially the ring line.

S4 / S45 / S46

In December 1997 the connection between Neukölln and Treptower Park via Sonnenallee was reopened which allowed S4 trains to run 75% of the whole ring (between Schönhauser Allee and Jungfernheide). 19 Dec. 1999 two more stations were put into service, Beusselstraße and Westhafen. The remaining part to Schönhauser Allee might open in 2001.

S5 / S75

In January 1998 the first section of the Spandau S-Bahn served by S5 and S75 was opened as far as Pichelsberg (from Westkreuz via Eichkamp, Heerstraße and Olympiastadion), the second phase followed in Dec. 1998 (Stresow - Spandau).

S25

In November 1998 a southern extension as far as Lichterfelde Süd was put into service and in December 1998 the northern stretch between Tegel and Henningsdorf followed.

 

 

 

 

Tickets

In 1997 a new fare system was introduced dividing the Greater Berlin area into 3 zones (similar to London or Paris - see link below), zone A covers everything within the S-Bahn ring line, zone B the rest of Berlin city, and zone C the surroundings included in the tariff system. Tickets can be bought for AB, BC or ABC. Prices (in DM) shown here are for Zones AB (Berlin city), Zones BC (anything outside the S-Bahn ring) and Zones ABC:

Single Ticket 4,00 4,00 4,50 (valid for 2 hours and unlimited transfer)

Short trip 2,50 any zone

Day Pass 8,70 8,80 9,90

72-hours WelcomeCard 29 (in 1998!) (zones ABC, includes discounts for certain tourist attractions)

7-days Pass 42 44 52

Monthly Pass Standard 105 109 130 (not personal)

Monthly Pass Premium 120 125 150 (not personal, evenings and weekends valid for two adults and 3 kids)

Year's Pass Standard 997,50 1036 1235 (cheaperif paid once)

Year's Pass Premium 1140 1188 1425 (cheaper if paid once)

There are special prices for students, apprentices and elderly people.


[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
| Autor: i-magazin.cz | Vydáno dne 11. 05. 2006 | 3391 přečtení |
| Počet komentářů: 11 | Přidat komentář | Zdroj: www.metropla.net |
| Informační e-mail | Vytisknout článek |

 

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.

optimalizace PageRank.cz TOPlist
[CNW:Counter]

automagazín | akvamagazín | metromagazín | mobilmagazín | pivomagazín | hokejmagazín

Copyright: Bredik projekt © 2005,  Layout by Idealprint.cz