Peugeot |
|
|
|
|
Rodina Peugeotů byli původně mlynáři, kteří
se začátkem devatenáctého století dali na tehdy rozmáhající se výrobu
zastudena válcované oceli. Lev byl na jejich produktech z té nejlepší
oceli používán jako symbol kvality a v roce 1850 se stal znakem celé
firmy. Krom toho vyráběli spoustu všech možných nástrojů, na kterých
byly použity i jiné značky. Říkalo se, že není Francouze, který by neměl
něco od Peugeotu. Už v té době byl Peugeotův lev považován za záruku
kvality, a tak se nikdo nemůže divit, že byl zachován dodnes. Proběhlo
sice pár stylistických úprav, ale základ je pořád stejný. |
Cadillac |
|
|
|
|
Možná Vás
někdy zajímalo, co že to mají ty obrovské a krásné automobily, honosně
pojmenované Cadillac, na svých maskách plných chromu. Obzvláště nyní,
kdy značka opticky pozměnila své logo, se tyto otázky objevují čím dál
tím častěji. Samotné jméno Cadillac je vypůjčeno od zakladatele dnešního
hlavního města automobilového průmyslu – Detroitu, francouzského
objevovatele. Markýz Antoine de la Monte Cadillac založil toho město ne
březích jezer St. Claire a Erie v roce 1701.
Dvě stě a jeden rok poté, l.p. 1902, se
právě vznikající výrobce automobilů rozhodl použít toto jméno, aby svým
vozidlům dodal aristokratického ducha. Záměr se podařil, což lze nejlépe
ohodnotit až z dnešního pohledu.
Logo bylo poprvé použito v roce 1905 a
zaregistrováno o rok později. Mělo vyjadřovat především průkopnictví a
vedoucí postavení v automobilovém průmyslu. Je rozděleno na korunu a
znak. Koruna symbolizuje šest starobylých francouzských hrabství, perly
pak sounáležitost rodu s hrabstvím Toulouse.
Znak ve tvaru štítů používaných křižáky,
symbolizující udatný původ, je rozdělen na čtyři čtvrtiny. První a
čtvrtá část je původním znakem rodu Mothů a v trojici zobrazuje ptáky
zvané merlettes, kteří mají představovat Svatou trojici. Takovýmto
symbolem byly odměňováni za křižáckých tažení rytíři, kteří se
zasloužili o úspěchy řádu. Černá a zlatá barva značí moudrost a
bohatství.
Druhá a třetí část byla pravděpodobně
přidána do erbu po svatbě, která přinesla rodu další jmění. Červená
barva vyjadřuje statečnost a smělost v boji, stříbrná cudnost,
dobročinnost, ctnost a hojnost, modrá rytířskou udatnost. Dělící pruhy v
logu jsou dalším vyznamenáním pro úspěšné křižáky.
Logo se během poslední stovky let
mnohokrát měnilo, vždy ale zůstával vnitřní znak téměř beze změn. V orce
1908 se věnec, obklopující znak změnil v pouhý kruh, který byl opatřen
slovy Cadillac – Standard of the World. Věnec se vrátil až v roce 1920,
kdy byl zasazen do vnitřního okraje kruhu. Zlomem se stal rok 1933.
Tehdy byl znak výrazně zjednodušen a opatřen křídly, vyjadřujícími
rozmach a úspěch značky. Křídla po válce opět zmizela a nahradil je
veliký znak „V“, který z vertikální orientace přešel na horizontální až
v roce 1957, což se zachovalo do zavedení nového loga v roce 1963, které
se opět začalo podobat tomu původnímu, z roku 1905. Po 23 letech se
Cadillac opět rozhodl podrobit své logo modernizaci. Nový znak navrhl
designér Piet Mondrian a na vozech značky Cadillac se začne objevovat od
modelového roku 2002. |
Pontiac - Firebird |
|
|
|
|
Jak se zrodila
orlice, neodmyslitelný poznávací znak pontiaců s přívlastkem Trans Am
sedmdesátých a osmdesátých let? Vše začalo v roce 1969, kdy se Jeff
Denison, Bill Porter (hlavní designér Firdebirdu ’70) a Ted Schroeder (designer
a odpovědná osoba za Trans Am) sešli, aby graficky ztvárnili emblém
„ohnivého ptáka“, který by se důstojně vyjímal na kapotě tohoto
ušlechtilého vozu. Nositeli prvních návrhů se měly stát dva prototypy –
bílý, t.č. v oddělění designu a modrý z oddělení vývoje. Ted Schroeder
dal na papír základní ideu orla s roztaženými křídly a zaslal ji
grafikům. Tam ji dopracoval chlapík jménem Norm Iuonge a předal
společnosti 3M, aby vytvořila samolepící fólie.
Když kolem prvního ozdobeného vozu náhodou
prošel Bill Mitchell, viceprezident koncernu GM, okamžitě nařídil
odstranění té „indiánské malůvky“ z kapoty toho automobilu. Tvrdil, že
auto vypadá jako pojízdný billboard . Mitchellovo slovo platí, a tak se
pro rok 1970 objevovaly na Trans Amech pouze bílé a modré pruhy a
zmenšeniny emblémů ptáků v rozích nárazníků.
O rok později Bill Porter odešel do jiné
divize a John Schinella se stal šéfem designu, odpovědným za Firebird.
John použil jednu z původních samolepek, u níž změnil barvu a aplikoval
ji na červený prototyp. Vzal auto na projížďku po Woodward Avenue a
dával se do řeči s každým, kdo o vůz jevil zvýšený zájem. A každému se
to líbilo.
Nastal čas, kdy bylo nutné přesvědčit i
vrcholový management. První, kdo se z vedení měl vyjádřit, byl šéf
značky Pontiac James McDonald. Ten nebyl příliš nadšen, ale souhlasil
s další prací na návrhu, pokud to projde u Mitchella. John dobře věděl,
že Mitchell obdivuje jednoduché zlatočerné barevné schéma, známé z vozů
John Player Special, seriálu formule 1. Nechal proto vyrobit další
samolepku, tentokrát v uvedených barvách, kterou nalepil na černý ‘73
Trans Am. Dnes už není známo, jestli pod kapotou byl motor Super Duty
455, ale jisté je, že tento vůz Bill Mitchell používal pro svou vlastní
potřebu. Ve stejných barvách byly vyvedeny i jeho motocykly. Výsledkem
bylo, že Mitchell znak na kapotě konečně schválil.
Od té doby se všechny vozy značky Pontiac,
doplněné o zkratku Trans Am, pyšnily orlicí, chrlící oheň. Oficiálně
odlétly do věčných lovišť s příchodem modelu ‘82. Pro mnoho entuziastů
se však staly modlou, kvůli které restaurují a shromažďují výhradně tyto
vozy. |
|
|
|
Maserati |
|
|
|
|
Historie
znaku Maserati je podobná mnoha ostatním. Neptunův trojzubec je převzat
ze znaku města Boloně, poblíž kterého si otevřel dílnu Alfriedo Maserati.
Posléze se k němu přidali jeho tři bratři a společně pracovali pro
značku Isotta-Fraschini. Přes výrobu svíček se později dostali k
závodění, stavbě motorů a pak i celých aut. Znak se za celou dobu téměř
nezměnil, akorát se na autech od osmdesátých let používá samotný
trojzubec bez oválu kolem. |
Volvo |
|
|
|
|
Volvo znamená latinsky "kutálím se". Ale to
není hlavním důvodem, proč má ve znaku kolečko. Kruh je totiž
alchymistickou značkou pro železnou rudu jakožto symbol pověstné švédské
oceli a spolu s šípem má budit dojem síly. Další věcí charakteristickou
pro Volvo je úhlopříčný pruh přes chladič. Ten má však podstatně
prozaičtější minulost. Původně sloužil jen pro upevnění malého znaku,
který by se samotný na chladiči utopil. Oba tyto znaky nesla již první
Volva z roku 1927 a v modernizované podobě se používají dodnes. |
Opel |
|
|
|
|
Opelův znak prošel několika poměrně
zásadními transformacemi. Firma začala se šicími stroji, od kterých se
přes kola dostala až k autům. Původně se používal nápis Opel v různých
podobách, zdobeních a logotypech, později ve špičatém oválu přezdívaném
oko. Od roku 1936 se používal kruhový znak inspirovaný Zeppelinovou
vzducholodí, na jejíž palubě Opel Olympia propagoval berlínské
olympijské hry. Vzducholoď se na čas proměnila v torpédo, přezdívané
"létající cigáro", a nakonec v blesk, podle Opelových náklaďáků Blitz.
To mu nakonec zůstalo, stejně jako kruh. |
Ferrari |
|
|
|
|
Vzpínající se koník pochází původně z
letadla. Bylo to válečné pomalování nejlepšího italského stíhacího
pilota z první světové války Francesca Baracca. Enzo Ferrari se znal s
jeho otcem, který mu nabídl používat znak jeho tragicky zemřelého syna.
Prý pro štěstí. Enzo přijal, jen si vymínil, že změní původní bílé
pozadí na žlutou, tedy barvu své rodné Modeny. Hm, ale tak rychle se
koník na autech neobjevil. Od roku 1929 se sice začal používat na všech
firemních tiskovinách, papírech a razítkách, ale plech stále zdobil znak
Alfy Romeo, v té době zelený třílístek v bílém trojúhelníku. O tři roky
později se Ferrariho emblém objevuje poprvé na autě ve
čtyřiadvacetihodinovce Spa. Koníček byl během času několikrát decentně
pozměněn, ale nikdy neztratil svoje proporce a byl na první pohled
nezaměnitelný. A ještě maličkost. Polokulatý erb Ferrari se podle
tradice originálně používá jen na závodní speciály. |
Alfa
Romeo |
|
|
|
|
1910-1915
Logo firmy Alfa Romeo obsahovalo dva symboly Milána: hada rodiny
Visconti na světle modrém pozadí a červený kříž na bílém pozadí, které
byly orámovány malým kovovým kroužkem se slovy ALFA-MILANO. Na modelech
postavených od roku 1910 do 1915 byl vnější průměr štítku 65 mm a slova
ALFA a MILANO byla oddělena dvěma osmičkovými uzly. |
|
|
1915-1925
Když Nicola Romeo společnost koupil, logo lemoval ocelový kroužek
nesoucí slova: ALFA ROMEO MILANO |
|
|
1925-1946
Poté, co model Alfa P2 vyhrál první světový šampionát automobilových
závodů (Motor Racing Championship), byl znak doplněn vavřínovým věncem
provedeným v barvě bílého kovu. Průměr kruhu vzrostl ze 65 na 75 mm. V
roce 1930 byl průměr zmenšen na 60 mm a zůstal nezměněn do roku 1945.
|
|
|
1946-1972
Když byla italská monarchie zrušena a země se stala republikou, luky
Savojské dynastie byly zaměněny za dvě vlnovky a průměr odznaku se
zmenšil na 54 mm. V roce 1950 byl zaveden nový znak provedený v
emailované mosazi, ale se stejným průměrem. V roce 1960 byl tentýž znak
vyráběn z plastické hmoty. |
|
|
1972-současnost
Protože továrna ALFASUD byla postavena v Pomiglianu, slovo MILANO se na
znaku již neobjevilo. Znak si však ponechal dva milánské symboly
obklopené slovy ALFA ROMEO. |
Škoda |
|
|
|
|
Těsně před
koncem roku 1895 začala ve strojní dílně v Mladé Boleslavi výroba kol. I
když klíčové části byly dovezené ze zahraniči, hlavně Anglie, česká
firma Laurin & Klement působící v c.k. Rakouskouherské monarchii je hrdě
opatřila vlasteneckou značkou Slavia. Atributy listu lípy o
slovansko-českém smýšlení pánů Laurina a Klementa svědčily výmluvně.
Název Slavia byl později používán i pro motocykletty. |
|
|
Historické
prameny z té doby se sice nedochovaly, a tak lze s jistotou určit jen
tolik, že znak a logo firmy L&K, které obchodní jméno Slavia vystřídaly,
musely vzniknout před rokem 1904. Tehdy se totiž poprvé objevily na
motorové tříkolce z mladoboleslavské továrny. Každopádně znak zdobil
první automobil firmy L&K, Voiturettu, která v počtu dvou kusů spatřila
světlo světa do konce roku 1905. |
|
|
Dnes už se
můžeme jen dohadovat o námětu, který ke konkrétní podobě značky vedl. V
hlavě dynamického manažera a skvělého obchodníka Klementa se snad mohla
narodit myšlenka obklopit znak firmy vavřínem, zdobícím již od starověku
v podobě věnců vítěze a slavné osobnosti, podle jména uvážlivého
společníka a vynikajícího technika Laurina (neboli vavrina, latinsky
laurus nabilis). V době nádherných secesních výtvorů v počátku 20.
století pak už zřejmě stačilo najít dobrého malíře a grafika a znak byl
hotov. Nomen-omen, neboli jaké jméno, taková vlastnost a výsledky.
Vavříny úspěchů k historii firmy Laurin & Klement neodmyslitelně patří. |
|
|
Logo a značka
L&K pak zdobily masky mladoboleslavských vozů až do roku 1926, odkdy na
základě smlouvy se Škodovými závody po ročním společném účinkování byly
další nové vyrobené vozy označkovány pouze značkou ŠKODA. Historicky se
tyto skutečnosti prolínají s dalším trochu tajemným příběhem,
popisujícím zrod slavného "okřídleného šípu", dodnes platného znaku
firmy ŠKODA. |
|
|
Za autora
ideového námětu je považován komerční ředitel ŠKODY T. Maglič. Vytvořil
jej prý podle věrného indiánského sluhy rodiny Škodových, kterého si
ředitel pan Škoda přivezl z obchodních cest po Americe. Podle něj měl
Maglič někdy mezi roky 1915-1920 vytvořit stylizovanou hlavu indiána
ozdobeného čelenkou s kruhovou sponou a pěti pery. Již ve 20. letech si
pro hovorové označení značky ujal pojem "indián". |
|
|
Dne 15.12.
1923 byly přihlášeny k registraci u Úřadu pro zápis známek a vzorků v
Plzni dvě varianty ochranné známky. První varianta, používaná v letech
1924-1925, byl okřídlený šíp s pětipérovou stylizovanou perutí v kruhu
se slovem ŠKODA. Druhá varianta pak měla okřídlený šíp s třípérovou
perutí v kruhu. Šípy obou variant směřovaly vpravo. Tato stylisticky
dokonalá varianta poté zvítězila a dodnes se v podstatě nezměnila. |
|
|
I když je
zřejmé, že grafická úprava nemohla být dílem laika, autor loga ŠKODY
není dosud znám. Spekuluje se, že autory mohli být špičkoví češti
sochaři Otto Gutfreund či Otakar Spaniel. Řada historických pramenů však
naznačuje, že znak byl asi výsledkem soutěže, kterou vyhlásil tehdejší
technický ředitel u generálního ředitelství ŠKODA v Praze Dr. Ing.
Sýkora, jenž inicializoval akce na vytvoření ochranné známky. Znak ŠKODY
v podobě loga, k němuž bylo jako normovaný logotyp připojeno slovo ŠKODA
v roce 1937, je hodnocen jako jedna z nejoriginálnějších, stylově
nejčistších a nejdokonalejších ochranných známek průmyslových podniků ve
světě. |
|
|
Obvyklý výklad
symboliky znaku: Velký kruh - všestrannost výroby, dokonalost produkce,
zeměkoule, svět. Peruť či křídlo - technicky pokrok, rozpětí výrobního
programu, odbyt výrobků ve světě. Šíp - pokrokové výrobní metody, vysoká
produktivita práce. Kroužek, oko - přesnost výroby, technická bystrost,
rozhled. |
|
|
Práva
spoluvlastníka ochranné známky zakoupila k 16. dubnu 1991 ŠKODA,
automobilová a.s. Mladá Boleslav. Do roku 1993 automobilka vstoupila s
novou firemní znackou zelené barvy, která značce ŠKODA dodává větší míru
svébytnosti, protože konkurenční automobilky zeleň nepoužívají. Kromě
svěžího výrazu zelená barva signalizuje soustředěnou pozornost novým
výzvám doby. Je to jednak ochrana životního prostředí, recyklace
použitých materiálů a ekologická produkce. Zelená barva tedy symbolizuje
nejzřejměji změněné postavení ŠKODY začleněné do koncernu Volkswagen v
mezinárodní konkurenci. |
|
|
Při náběhu
nového modelu ŠKODA Felicia bylo logo používané přímo k označení
automobilů dále upraveno. Ve spojení okřídleného šípu obklopeného
vavříny posiluje symbol 100leté tradice zakladatelů firmy. Také oválný
znak, který ŠKODA používala v letech 1925-1929, využíval této symboliky.
Zároveň je výrazem odhodlání dosahovat nadále s vozy ŠKODA v celém světě
obchodních úspěchů. |
|
|
U příležitosti
100. výročí výroby dopravních prostředků v Mladé Boleslavi, ŠKODA,
automobilová a.s., nechala vytvořit jubilejní znak. Dosavadní symboly
ŠKODA AUTO doplňují vavříny symbolizující vynikající historickou tradici
i obchodní úspěchy. V centru znaku je umístěna číslovka 100 s anglickým
nápisem YEARS (let). Angličtina jako nejpoužívanější jazyk v mezinárodní
praxi byla použita ke zdůraznění celosvětových aktivit mladoboleslavské
automobilky. |