Nové vlaky pražského metra mají typové označení M1 a jsou produktem
mezinárodního konsorcia firem ČKD - SIEMENS - ADtranz. Oproti stávajícím
soupravám sovětské výroby se liší hlavně tím, že namísto stejnosměrných pohonů
jsou vybaveny třífázovými asynchronními motory s elektronickým řízením.
Dále namísto těžké ocelové skříně je použita lehká, ale pevná skříň hliníková. Místo
podélně uspořádaných sedadel jsou v novém vlaku příčně umístěná čalouněná
sedadla a také 4 místa pro invalidní vozíky. Díky příčnému uspořádání sedadel a
většímu volnému prostoru kolem dveří dochází ve stanicích k rychlejší výměně
cestujících a také je větší celková kapacita soupravy. Při obsazenosti 8 osob/m2
je to 1240 stojících a 224 sedících osob. Celková maximální kapacita soupravy je
tedy 1464 osob, což je o 101 osob více než u stávajících souprav.
Moderní design vnějšku a interiéru zaručuje vysoký cestovní komfort srovnatelný
se současnou nejvyšší světovou třídou. Vlaky mají bezprůvanové přetlakové
větrání, centrální i samoobslužné otevírání dveří ve stanicích a zdokonalený
akustický a optický informační systém. Mezi novinky konstrukčního řešení patří
dveře, které se předsouvají před vůz a poté otevírají. Jsou poháněné elektricky
vřetenovým pohonem a ovládání se děje pomocí speciálního řídicího systému.
Realizovaná koncepce umožňuje provoz vlaku v podzemí i na povrchových tratích
metra. Značnou výhodou pro provozovatele je zvýšení přepravní kapacity díky
vyšší cestovní rychlosti. Maximální konstrukční rychlost soupravy je 90 km/h a
maximální provozní rychlost je 80 km/h. Použití hliníkových skříní, moderní
elektrické výzbroje a rekuperace umožňuje také výrazné snížení spotřeby
elektrické energie, a tím zlevnění provozu. Koncepce rovněž umožňuje velké
omezení požadavků na technickou údržbu a úklid. Vysoká provozní bezpečnost je
zaručena díky aplikaci moderního zabezpečovacího zařízení MATRA. Bezpečnost je
dále umocněna použitím nehořlavých materiálů, požární signalizace a v neposlední
řadě uplatněním automaticky uvolňovaných čelních průchozích dveří v každém voze.
Celková hmotnost soupravy M1 je asi 130 tun, což je téměř o 40 tun méně než u
stávajících souprav. Právě z tohoto důvodu budou všechny nové soupravy
přednostně nasazovány na trasu C, aby došlo ke snížení zatížení Nuselského
mostu.
V současné době je vyrobeno zatím pouze šest těchto souprav, z toho je ve
zkušebním provozu s cestujícími od 27.1.2000 zatím pouze první prototypová
souprava. Ostatní soupravy bude možno nasadit do provozu až po získání potřebné
homologace. Dopravní podnik má objednanou výrobu 22 těchto souprav, za které má
zaplatit celkem 4,2 miliardy korun, to znamená, že jedna souprava M1 stojí asi
190 milionů korun. Výroba dalších 16 souprav kvůli problémům firmy ČKD Dopravní
systémy, která je od počátku tohoto roku v konkursu, už téměř rok stojí. Situace
se už pro Dopravní podnik stává téměř neudržitelnou a v případě, že se výroba do
konce května neobnoví, bude požadovat, ať zakázku dodělají zbylí členové
konsorcia. Fakticky to asi bude znamenat likvidaci podniku ČKD Dopravní systémy
a přesunutí výroby souprav do zahraničí a s tím související i další prodloužení
realizace zakázky. K těmto krokům tlačí Dopravní podnik velký nedostatek
souprav. Nevyhovující ruské soupravy musejí být kvůli dosažení své životnosti
vyřazovány z provozu a tak v současné době chybí asi pět souprav, které by měly
stát v depu jako záloha pro případ poruchy. Situace se ještě zhorší v září,
protože začne období, kdy bude muset Dopravní podnik každý měsíc vyřadit z
provozu jednu soupravu. Tato situace se bude muset řešit tím, že budou
prodlouženy intervaly mezi jednotlivými soupravami, což bude pro cestující
znamenat výrazné snížení kvality dopravy.
Základní technické údaje
hmotnost prázdné soupravy 133 t
hmotnost podvozku 5950 kg
počet míst k sezení (v soupravě) 224 osob
počet míst k stání při 8 os/m2 (v soupravě) 1240 osob
počet míst pro invalidní vozíky (v soupravě) 4
hmotnost maximálně obsazené soupravy 243 t
nejmenší poloměr projížděného oblouku 60 m
největší dovolený sklon koleje 40?
největší provozní rychlost 80 km/h
jmenovitý rozchod koleje 1435mm
maximální šířka skříně 2712 mm
maximální výška vozidla 3670 mm
výška podlahy od temene kolejnice 1150 mm
délka soupravy přes spřáhla 96660 mm
vzdálenost středů otáčení podvozků 12600 mm
maximální zrychlení (0 až 30 km/hod) 1.2 m/s2
střední zpoždění provozní brzdy 1.0 m/s2
střední zpoždění nouzové brzdy 1.2 m/s2
rozvor podvozku 2100 mm
primární vypružení šroubové pružiny
sekundární vypružení vzduchové pružnice
jmenovité trakční napětí 750 V
maximální napětí při rekuperaci 950 V
napětí ovládacích obvodů 110 V
maximální rozjezdový proud 4700 A