Porsche - historie automobilky

Autor: i-magazin.cz <info(at)i-magazin.cz>, Téma: Historie automobilek, Vydáno dne: 18. 02. 2007

Dr. Ferdinand Porsche, narozený roku 1875 a bezpochyby velký automobilový konstruktér, pokračoval ve své konstrukční práci i po dovršení 70. roku života. Své nejlepší modely, jako Austin-Daimler, Prinz Heinrich, Mercedes-Benz 38/250, Auto Union Grand Prix s šestiválcem Volkswagen - modely, které se mezitím staly legendou . zkonstruoval Ferdinand Porsche v první polovině tohoto století. Porschemu se připisuje také kmotrovství nad tankem Tiger a vozy Cisitalia Grand Prix a Austro-Daimler Sascha.

Během druhé světové války pracoval Porsche na konstrukci vojenských vozů pro wehrmacht. Z tohoto důvodu byl po porážce Německa odsouzen ve Francii k dvouletému trestu vězení. Během výkonu trestu působil Porsche jako poradce při projektování Renaultu 4CV s motorem vzadu. Jakmile mohl opustit Francii, usadil se v rakouském Gmündu, kde s podporou Karla Rabeho a jeho syna Ferry zkonstruoval první sportovní model, který byl po něm pojmenován - Porsche 356, který byl vybaven čtyřválcovým motorem Volkswagen s protilehlými válci o objemu 1086 cm3. V Gmündu se vyrobilo 50 exemplářů modelů 356 s karoserií roadster z hliníkové slitiny. Protože v Rakousku vládl chronický nedostatek materiálu a kvalifikovaných pracovních sil, přestěhoval se Porsche do Stuttgartu-Zuffenhausenu. V této nové továrně se konstruoval model 356, vybavený motorem vzadu s rozdílnými karoseriemi (kupé, kabriolet, roadster) a motoru (s objemy od 1096 do 1966 cm3). V roce 1965 byl Porsche 356 vystřídán modelem Porsche 912, který byl opět vybaven čtyřválcovým motorem typu boxer o objemu 1582 cm3 z lehkých slitin (vyráběl se do roku 1969). První motor Porsche z vlastní firemní výroby byl koncipován Ernstem Fuhrmannem a označen 547. Výroba tohoto motoru začala v roce 1953, rok po smrti Ferdinanda Porsche. Motor 547 byl poprvé zamontován do modelu Spider 550, jeho příhradový rám z trubek byl "zahalen" velmi hezkou formou karoserie z lehkých slitin, která byla vyvinuta v aerodynamickém tunelu stuttgartské univerzity. Spider 550 byl představen na pařížském autosalónu roku 1953 ještě ve verzi prototypu. Postupně bylo ale zhotoveno 15 závodních verzí a teprve v roce 1954 začal sériová výroba celkově 75 kusů. Většina Spiderů se vyvážela do Ameriky, kde se tyto modely staly velmi slavnými. V roce 1963 spatřil světlo světa největší z klasiků - model Porsche 911. Vůz, který dodnes tvoří páteř modelové palety, měl v zadní části zabudovaný šestiválcový motor s protilehlými válci (typu boxer), který zpočátku vyvinul z objemu 1991 cm3 výkon 130 HP, přesně tolik, jako model 356 Carrera 2, nejrychlejší z modelů 356. Až počátkem sedmdesátých let vzrostl objem motoru z 2,2 na 2,4 litru. Špičková verze 911 S s motorem o objemu 2,4 litru a mechanickým vstřikováním benzínu dosáhla r. 1972 výkonu již 190 HP při více než 7000 otáčkách. Roku 1973 byl uveden model 911 Carrera RS 2.7 s motorem o výkonu 210 HP a lehkou konstrukcí karoserie. V roce 1974 byla karoserie poprvé od základu přepracována, nárazníky se zvětšily na americký formát. Také pod kapotou motoru docházelo k dalšímu růstu - základní verze 911 SC měla zdvihový objem 2,7 litru a výkon 188 HP, později 3,0 litry a výkon 204 HP. Počátkem osmdesátých let se zvýšil objem na 3,2 litru s 231 HP a model SC byl přejmenován na Carrera. V roce 1989 následovalo druhé velké přepracování konstrukční řady 911. Nový model se představil ve dvou variantách: jako Carrera 2 s motorem o objemu 3,6 litru a výkonem 250 HP a jako Carrera 4 se stejným motorem a trvalým pohonem na všechna čtyři kola. Pohon na čtyři kola byl odvozen od malosériového modelu 959 s motorem Biturbo o výkonu více než 400 HP. V roce 1994 došla k další významné modernizaci řady 911. Nový model je opět širší než jeho předchůdci a přirozeně také rychlejší a silnější. Opomenout nelze ani model Porsche 914, vyráběný ve spolupráci s firmou Volkswagen a taktéž nazývaný "VolksPorsche" - lidové Porsche. Tento model však nikdy nebyl akceptován jako "pravý" Porsche a našel jen velmi málo vážných zájemců. Projekt Porsche 916, který byl nástupcem modelu 914 nebyl ze stejného důvodu nikdy realizován. Vyrobeno bylo pouze 11 předsériových kusů. Díky tomu je dnes jejich cena ovšem paradoxně velmi závratná, neboť se jedná o toužebná vozidla do sbírek.