Určit přesně vznik automobilky SAAB je poněkud obtížné. Samotná firma SAAB (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) vznikla v roce 1937 jako výhradně letecká firma. Začátkem roku 1946 došlo k prvním rozhodnutím rozjet i výrobu automobilů se značkou SAAB. V létě téhož roku byl připraven první prototyp. Vyznačoval se na svou dobu velmi moderní koncepcí s pohonem předních kol a neobvykle aerodynamicky vyspělou karosérií. Vzhledem k tomu, že vývoj vlastního motoru byl v počátcích, byl prototyp vybaven motorem DKW.
Určit přesně vznik automobilky SAAB je poněkud
obtížné. Samotná firma SAAB (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) vznikla v roce 1937
jako výhradně letecká firma. Začátkem roku 1946 došlo k prvním rozhodnutím
rozjet i výrobu automobilů se značkou SAAB. V létě téhož roku byl připraven
první prototyp. Vyznačoval se na svou dobu velmi moderní koncepcí s
pohonem předních kol a neobvykle aerodynamicky vyspělou karosérií. Vzhledem k
tomu, že vývoj vlastního motoru byl v počátcích, byl prototyp vybaven motorem
DKW. Nejčastěji je za
počátek výroby automobilů SAAB považován 10.červen 1947. Tento den totiž firma
oficiálně představila druhý prototyp označený 92 002 a seznámila veřejnost se
svými plány. Přestože druhý prototyp se již z větší části podobal sériově
vyráběnému typu 92 skutečně sériová výroba se rozběhla až téměř o dva roky
později v prosinci roku 1949. Z počátku sjížděly z výrobní linky v Trollhättanu
tři až čtyři vozy denně. Pozvolný rozjezd výroby pokračoval i v roce 1950 kdy
vzniklo celkem 1246 vozů SAAB 92. Vůz se vyznačoval skromnou výbavou a jeho
specialitou byla i skutečnost že se dodával pouze v zelené barvě. Vůz se krátce
po svém
uvedení stal hitem na švédském trhu. První verze typu 92 měla vnější rozměry
3920 x 1620 x 1450 mm, rozvor 2470 mm a pohotovostní hmotnost necelých 800kg. O
aerodynamické kvalitě karosérie svědčí i to, že vpředu napříč uložený dvoudobý
dvouválec o objemu 746cm3 a výkonu pouze 18kW umožňoval vozu
dosahovat maximální rychlosti 105km/h. Vůz byl dále vybaven třístupňovou
převodovkou, nezávislým zavěšením všech kol a bubnovými brzdami na všech kolech.
Odpružení vozu bylo provedeno pomocí zkrutných tyčí. Vůz byl obut do
patnáctipalcových kol o rozměru 5.00 x 15.
Další zajímavostí byla absence víka
zavazadlového prostoru na dvoudveřové karosérii. Samotný zavazadelník byl
přístupný pouze ze vnitřku vozu a pod malým zadním oknem se nacházelo jen víčko
palivové nádrže. Do konce roku 1952 se vyrobilo 5300 vozů první verze typu 92.
Pro rok 1953 byla představena nová verze s označením 92B. Nejvýraznější změny se
objevily na zádi . Zadní okno bylo zvětšeno a záď byla celkově přepracována
kvůli umístění vzhůru vyklápěného víka zavazdlového prostoru. Změn doznal i
interiér , který byl přepracován a výrazně vylepšen. Novinkou byla i možnost
výběru z několika barev. Ještě na podzim téhož roku byl u motoru zvýšen výkon na
20kW. S drobnými vylepšeními se model 92B výráběl až do léta roku 1956. Celková
výroba modelů 92 a 92B přesáhla hranici 20 000ks, přičemž hlavní podíl na tom
měly roky 1954 a 1955 kdy roční produkce přesáhla hranici 5000ks.
Dalším
modelem značky SAAB byl typ 93, který se výraběl souběžně se svým předchůdcem od
prosince roku 1955. Typ 93 zachovával na první pohled už v té době typické prvky
i když byl od předchozího modelu na první pohled rozeznatelný. Odlišoval se
zcela přepracovanou přídí se svisle orientovanou přední maskou a většími výřezy
blatníků. Základní rozměry vozu byly následující: délka 4010 mm, šířka 1570 mm.
Avšak nejvýznamější změny se skrývaly pod aerodynamickou karosérií. Vůz dostal
zcela nový dvoudobý motor o obsahu 748cm3 o výkonu 24kW. Velkým
přínosem byl i výrazně lepší průběh točivého
momentu. Převodovka byla třístupňová s řazením pod volantem. Šestivoltová
elektroinstalace byla nahrezena z důvodů spolehlivosti dvanáctivoltovou.
Přepracován byl podvozek s prodlouženým rozvorem na 2488mm. Vůz byl vybaven
novým zavěšením kol, tuhou zadní nápravou a odpružením vinutými pružinami. Saab
93 byl prvním vozem značky, který se výrazně prosadil za mořem. Jen v roce 1957
se v USA prodalo 1400 kusů což byl při celkovém počtu 10000ks vyrobených vozů
velký úspěch. Od roku 1957 se do vozů montovaly za příplatek tříbodové
bezpečnostní pásy a na přání samočinná spojka Saxomat. Od roku 1958 se vyráběl
inovovaný model 93B. Měl nedělené čelní sklo, zdokonalené stírače, blikače (do
té doby mechanické směrovky), lepší sedadla. Na jaře roku 1958 byl představen
sportovně laděný model Granturismo 750 s tříkarburátorovou verzí motoru. Výkon
se zvýšil na 33kW což vozu umožňovalo dosahovat maximální rychlosti 140km/h. Vůz
byl vybaven sportovním třírameným volantem, otáčkoměrem a anatomickými
sedačkami. Tento vůz se vyráběl v omezeném množství a během dvou let bylo
vyrobeno 600 kusů z nichž pět set bylo prodáno v USA. Výroba tohoto modelu
pokračovala v malých počtech až do roku 1962 i když od roku 1960 byl vybaven
novou karosérií typu 96 a čtyřstupňovou převodovkou.
V
květnu 1959 byl představen prototyp vozu kombi označeného jako SAAB 95. Příď
vozu byla totožná s typem 93, od sloupku předních dveří až po záď byl vůz zcela
nový. Záď byla rozdělena vodorovně dělenými dveřmi a nabízela velký úložný
prostor, který se dal sklopením zadních sedadel zvětšit na ložnou plochu o délce
1.6m. Novinkou bylo dětské sedadlo, jež se skládalo do prohlubně v zavazdlovém
prostoru a umožňovalo zvětšit počet cestujících na sedm (pět dospělích a dvě
děti). Děti seděli proti směru jízdy. Do sériové výroby se kombi dostalo až v
roce 1960. Vyrábělo se v závodě v Linköpingu. Koncem roku 1959 došlo k další
výrazné modernizaci typu 93. Tento typ označovaný jako 93F měl upravenou
karosérii a jako první měl dveře zavěšené vpředu tak jak to známe dnes.
V roce 1960 následoval typ 96 se širší zádí, lépe tvarovanými sedadly a panaromatickým zadním oknem. Stejně jako typ 95 byl vůz vybaven modernizovaným tříválcem se zvětšeným objemem na 841cm3 o výkonu 28kW. Tento vůz byl již vybaven čtyřstupňovou převodovkou. Od roku 1962 byla nahrazena sportovní varianta Granturismo 750 typem Sport s výkonější verzí motoru o obsahu 841cm3 naladěného na 40 kW, který byl vybaven na předních kolech kotoučovými brzdami. Díky úspěchům Erika Carlssona v soutěžích ME kdy se stal v roce 1959 mistrem Evropy a v letech 1962 a 1963 vyhrál slavnou rally Monte Carlo byl do výroby uveden sportovní model s označením Monte Carlo.
V roce 1964 byl typ 96 výrazně zmodernizován. Tvar karosérie se změnil - došlo k prodloužení přídě o 105mm, chladič se přestěhoval spoza motoru před něj a byly provedeny další změny, jejichž účelem bylo připravit vůz pro výraznou inovaci. Tou bylo v létě 1966 zahájení výroby typu 96 V4 poháněného čtyřdobým čtyřválcem Ford V4 o objemu 1498cm3 a výkonu 48kW. Do roku 1968 se vyráběly souběžně modely s dvoudobými tříválci a čtyřdobými čtyřválci. Od roku 1969 zůstal ve výrobě pouze čtyřválec, oba typy 95 i 96 dostaly novou masku s podélnými světlomety, jejichž tvar se během 70.let několikrát změnil. Od roku 1970 se typy 95 a 96 vyráběly souběžně s novým modelem 99. V létě 1973 dostaly oba typy plastovou masku a o další dva roky rozměrné bezpečnostní nárazníky díky kterým se délka vozů zvětšila o 150mm. Kombi typu 95 se vyrábělo do února roku 1978. V té době se finální montáž typu 96 přesunula do Finska do továrny SAAB-Valmet v Uusikaupunki. Zde také skončila výroba tohoto modelu koncem roku 1979 třísetkusovou sérií v kovově modré metalíze. V lednu roku 1980 odvezl poslední exemplář Erik Carlsson do továrního muzea v Trollhättanu.
Celkem se do roku 1980 vyrobilo 730607 vozů. Z toho přes 547tisíc bylo typu 96, kombi 95 bylo vyrobeno v počtu 110 tisíc kusů a téměř 53tisíc kusů připadlo na typ 93.
V
roce 1979 se objevil nový typ 99, který se stal okamžitě velmi populární. Tento
vůz se vyznačoval pro značku SAAB vysokým stupněm bezpečnosti a solidním
zpracováním.