Za necelých 12 let vyrobila téměř 8 000 aut s písmenem Z na chladiči. Zetky měly mnoho příznivců a představovaly velkou konkurenci zavedeným automobilkám.
Vynikaly strohým a účelným designem, jednoduchostí, snadnou opravitelností a dobrými materiály. Zbrojovka byla první továrna, která dokázala udělat auto tak, aby byly veškeré součástky kdykoliv nahraditelné.
Za necelých 12 let vyrobila téměř 8 000 aut s písmenem Z na chladiči. Zetky měly mnoho příznivců a představovaly velkou konkurenci zavedeným automobilkám. Vynikaly strohým a účelným designem, jednoduchostí, snadnou opravitelností a dobrými materiály. Zbrojovka byla první továrna, která dokázala udělat auto tak, aby byly veškeré součástky kdykoliv nahraditelné. |
|
||
ZAJÍMAVOSTI | |||
1. listopadu 1924 zahájili ve Zbrojovce výrobu vozu Disk - prvního automobilu s 2-dobým motorem v Evropě. Jako všechny začátky, i tento start byl těžký. S automobilovou výrobou neměli zbrojováci žádnou zkušenost. Vůz stonal od samého narození. Továrna byla závislá na řadě subdodavatelů, kteří komplikovali výrobu a zaměstnanci o autu rýmovali: "Disk nám sežral zisk." Správní rada proto dospěla k jedinému možnému závěru: Chceme-li vyrábět auta, musíme postavit automobilku. |
Fotografie
ze začátku renovace od p. Šobáně,
www.classic-car.cz
Automobil Z 4, rozpadlý rám |
||
|
|||
Je až s podivem na kolik ing. Makrle předběhl svou dobu. Ve srovnání s Pragou Picollo byla Z 18 výkonnější a rychlejší. Byl to také první sériově vyráběný 2-dobý automobil v Evropě. Nadšená správní rada rozhodla, že stroj dokonale vyzkouší. Bývalý letec Karel Stohanzel byl pověřen jediným úkolem: vůz nešetřit a vyhledávat nejobtížnější terény. Stohanzel naložil auto spoustou náhradních dílů a 8. září 1925 se sám vydal na strastiplnou cestu přes alpské průsmyky a italské dolomity a křížem-krážem Evropou. |
|||
|
|||
Automobilka stála po neúspěchu Z 9 před krachem. Bylo nutné přijít s novou koncepcí. Pod vedením ing. Odstrčila a Voženílka vzniklo první čs. auto s pohonem předních kol - Z 4. Vůz o výkonu 22 koní byl inspirován koncepcí lehkého vozu a poprvé se představil v dubnu 1933 na Pražském autosalónu. "Továrny na motorová vozidla obeslaly letos výstavu nebývalým počtem automobilů. Srovnání cizích značek s našimi domácími zjistíme, že československá automobilová výroba není pozadu za cizinou. V mnohém a zvláště ve výrobě lidového vozu ji dokonce předčí." Silná čtyřka - jak zněl tehdejší reklamní slogan - vzbudila zaslouženou pozornost. Velmi příznivá cena - 22 000 korun přispěla k husarskému kousku automobilky, kde vůz vymysleli, zkonstruovali a vyrobili za 7 měsíců! První sérii 500 ks prodali ještě dříve, než je vyprodukovali. |
|||
|
|||
I ve Zbrojovce cítili uspokojit poptávku po lidovém voze. Zvláště, když se Z 4 dalším zdokonalováním prodražovala. V r. 1935 se takovým autem stala Z 6, řečená Hurvínek. Tatra měla svoji Hadimršku, Škodovka svou Lidušku, i Hurvínek vyšel vstříc zákazníkům cenou - 19 800 korun i spotřebou 8 l / 100 km. Karosérie Z 6 patří mezi průkopnická díla československého automobilového designu 30. let. Před 2. sv. válkou u nás pracovalo 8 automobilek. Jen zn. Tatra, Škoda i Praga by i dnes snesly toto označení. Pro ostatní firmy byla výroba automobilů vedlejší činností. Ani Zbrojovka v Brně nebyla výjimkou. Automobily tvořily necelých 10 % obratu, ale dělníci a technici pracovali na tomto programu s chutí. Byli na úspěch vozů velmi hrdí. Produkce aut v moravské metropoli dosáhla velmi slušné úrovně. Až válečné nebezpečí a stavba pohraničních opevnění ukončily 15. října 1936 výrobu vozů s písmenem Z na chladiči. Po válce bylo zkušeností bohatě využito při zavádění výroby traktorů Zetor, ale to už je jiná historie. |